Jump to content

NEX-VG20 i November

Martin Oller

Recommended Posts

En preview för den som vill öva sig på tyska (textat på engelska dock): NEX-VG20

Det är visst samma sensor som sitter i NEX-5N och den lider tydligen av aliasing när man videofilmar. Å andra sidan verkar den bra på höga ISO.

NEX-5N demolishes EP-3 at high ISOs (even beats 5D Mk II, Nikon D7000) | EOSHD.com

Därmed inte sagt att VG20 har dessa problem (den är nog mer anpassad för video och har kanske bättre antialiasfilter) men risken finns ju.

Personligen tycker jag inte detta är en "billig kamera", beror väl på vad man jämför mot förstås.

Däremot verkar NEX-5N vara ett billigt alternativ...

Personligen tycker jag inte detta är en "billig kamera", beror väl på vad man jämför mot förstås.

Däremot verkar NEX-5N vara ett billigt alternativ...

1600 dollar med låg dollarkurs är väl rätt billigt för en riktig videokamera med utbytbara objektiv. Det är inte så länge sedan som 35mm-adaptrar såldes för mycket mera än så...

Jag jämför väl mera med systemkamerornas pris då det är i princip samma konstruktion. Visst är den mer hanterbar för video och det är väl värt en del och inbyggda mikrofonen är väl kanske halvt duglig även om det känns onödigt med surround. Men om det visar sig att man får exakt samma videokvalitet med en NEX5-N (samma sensor, manuella videoinställningar och utbytbara objektiv) så kan man ju undra om den är värd det högre priset? Men vi får väl se vad recensionerna kommer fram till. Den bör ju vara bättre optimerad för video...

En jämförelse: http://www.eoshd.com/content/3898/sony-nex-5n-versus-fs100-and-nex-vg20-hands-on-comparison

VG-20 verkar inte så bra om man ska tro på detta.