Jump to content

Panasonic GS400 vs GS120

digitalaflaesk

Recommended Posts

Hej!

Jag ska köpa en kamera med 3CCD, har fastnat för Panasonic NV-GS400 på netonnet för 13,5k. Nu till frågan, vad är egentligen skillnaden mellan GS400 och GS120 mer än optisk bildstabilisering, 4 mpixel kameran och den större LCD-skärmen?

Blir filmkvaliten på den dyrare kameran så pass bättre?

Länk: http://www.netonnet.se/section.asp?sid=38&did=0

Hej. Panasonic GS-400. Bra val! =) Jo det som skiljer förutom redan nämt (större LCD, 4Mpixel kamera & Optisk bildstabilisering) är föjande:

GS-120 har:

CCD storlek 3x 1/6"

CCD brutto 3x 540000

CCD netto vid film 3x 340000

CCD netto vid stillbild 1740000

Alltså mindre CCD chip än redan MICRO lilla 4,7" som GS-400 har, alltså:

CCD storlek 3x 1/4.7"

CCD brutto 3x 1070000

CCD netto vid film 3x 690000

CCD netto vid stillbild 2970000

GS-120 Saknar även focus-ring och AVin (men har faktist DVin).

Du hittar bättre manuella instälningar och jo bild kvaliten är inte den samma! (bara man tittar på info'n)

Du har säkert redan varit här: http://www.cyberphoto.se Men här kan du läsa mycket mer ingående om båda kamerorna!

Mvh/ Martin L

Valet av kamera är helt beroende vad du ska använda den till. är det bara semesterbilder och dyl. räcker det gåt och väl med de billigaste modellerna om man inte har gått om pengar.

Om du ska använda den proffessionellt, rekomenderar jag de dyrare kamerorna med 3 ccd på minst 1/3 tum. Priserna här brukar ligga kring 30 000. För ekonomins skull om du inte filmar varje dag, köp den billigaste modellen som bandspelare och sedan hyr kamera vid de tillfällen du filmar.

Sen om du väljer en kamera uppemot 15 000 eller mer och ska redigera mycket. Rekomenderas en billig kamera för bandspelare. Många tror inte att kameror slits, kameror är till för inspelning, mekaniken är inte direkt gjord för uppspelning.

Bra att tänka på vid köpet, att kameran ska hålla i minst 10 år, därför är det bra att separera kamera och uppspelning i olika enheter. Så här kommer man billigast undan.

Om man ser det på annat sett, om du väljer en halvbra idag som du inte kommer vara nöjd med om 10 år, kanske du byter ut den om ett par år mot ny utrustning. Då har du lagt ut lika mycket pengar på kanske 2 videokameror som du kunnat lägga ut på en, som då är ännu bättre än vad de båda halvbra har kunnat ge.

Men slutsatsen skulle jag nog satsa på att hyra, då vet du att du kan välja den senaste utrustningen varje gång du är ute på nya projekt.

[citat=Mickels]Om du ska använda den proffessionellt...[/citat] Vad tycker du är proffesionellt? Ha ett produktionsbolag och göra film mot betalning, eller är hobbyfilmandet för festivaler också proffesionellt? Jag har världens köpångest.

[citat=Mickels]Bra att tänka på vid köpet, att kameran ska hålla i minst 10 år......[/citat] 10 år! Kommer aldri på fråga. Skulle tro att en digitalvideokamera håller 2 år. Utvecklingen går med rasande fart och även om den håller rent mekaniskt så är det ett musee-föremål om tio år. Vilken apparat är tio år idag? Jag har en svindyr Sony digtalkamera med disketter som är 4-5 år gammal och alla skrattar åt min gamla stenåldersgrej som vilken kameramobiltelefon som helst klår utan problem.

[citat=Mickels]Om man ser det på annat sett, om du väljer en halvbra idag som du inte kommer vara nöjd med om 10 år, kanske du byter ut den om ett par år mot ny utrustning. [/citat] Jag har en annan approach, baserat på att jag är totalt novis med filminspelning. Jag lär mest spela in dålig film i början innan jag lär mig. Då kan jag lika gärna spela in dålig film med billig kamera. När jag (förhoppningsvis) lärt mig spela in hygglig film, då kan jag spela in med hygglig kamera. I framtiden kommer en hygglig kamera med Canon XL1s prestanda kosta 2800 kronor och kallas semesterkamera, och semi-pro-kameror kommer ha 3-dubbelt så bra prestanda som idag. När jag äntligen kommer ha nytta av den dyrare kamerans prestanda, då är den obsolete om jag köper den i dag.

Däremot gillar jag rådet att hyra kamera. Det är antagligen mest klurigt. Men, jag tror att jag gärna vill ha en egen, för då kan man förbehålla sig rätten att kila ut och filma närhelst man har lust. Det är nog bra för kreativiteten. Men, för hobbybruk är jag lite tveksam till att köpa dyrare än man har råd till. Man skall nog köpa så dyrt man tycker man har råd till och hur man värderar. Men det finns mycket annat man behöver, tex en dator att redigera i. Man behöver lampor och mickar, stativ. Man kanske vill snickra en steadycam, man kanske vill snickra en dolly. Man behöver en hockeytrunk att lägga alla saker i. Och datorn måste förnyas om 18 månader.... Men likförbannat står jag med världens köp-ångest. vad skall jag köpa?

Jag har precis köpt en Canon EX1 Hi, jag som arbetar proffissionellt tycker den duger bra. Har ringt o kollat vad de kostar att laga denna hos nån liten tvaffär, 5000 kr. Finns inga reservdelar till den, men tydligen skulle de funka att byta ut kondensatorerna. Ja denna kamera är för mig mycket bra om så länge den fungerar. Den är snart 15 år, men går bandaren sönder går det att koppla till en minidvkamera med S-videoingång och får toppkvalitet. För mig finns ingen anledning att byta till miniDV. Hi8 har blivigt aktuellt för mig då Digital8 utvecklats. Att spela upp i D8an ger lika stabil bild som dv tack vare TBCn (time base correktor), men något lägre upplösning, lite brusigare dock, men inte så det märks. Man får en bra kamera för små summor med Hi8formatet om man vill satsa proffecionellt med små summor pengar.

Om man vill satsa på DV och få liknande kvalite vad gäller optik, ja då hamnar prislappen på säkert 30 000 kr.

Med gammal teknik kommer man långt.

Vill man satsa på nytt, hyr man lämpligtvis som privatperson. Det finns Hi8kameror som slår DVkameror kring 15-20 000 kr.

Man får inte bättre bild bara för att det är digitalt och högre upplösning.