Jump to content

Ljudeffekter?

frehåk

Recommended Posts

Allt undantagslöst jag sett på nätet har varit rent bedrövligt, men om du inte kan ta egna ljud så finns det plattor på bibban som faktiskt låter i vart fall bättre än nät-ljuden!

Dom heter Sound Effects For Movies And Videos!

Dom får inte användas för kommersiellt syfte, men är helt fria för amatörproduktioner.

Äger faktiskt första delen som jag hittade på rea för en tia, & har använt några hyggliga ljud till templjud när jag försökt planera ljudtagningar så jag vetat vad jag skulle koncentrera mig på!

...om man måste ta sig 10 mil för att få vissa specifika ljud, speciellt djurljud, så är det bra att vara förberedd ;-)

Dom är fortfarande på amatörnivå, men har man inte krav på pro-audio kvalitet så funkar dom hyggligt till mycket.

Kan du inte göra bättre själv så rekomenderar jag dom :-)

Absolut!

Men det brukar vara väldigt dyrt.

Det bästa är, om du ska göra en komersiell produktion, att sky samplingsplattor som pesten & sätta någon som vet vad dom gör på att skräddarsy ljuden istället.

Jag ser själv varje produktion som unik & att dom ska behandlas därefter. Jag har ett stort bibliotek av ljud jag tagit genom åren, ett väldigt litet av plattor jag fått gratis eller billigt jag har till "templjud", alltså ljud jag har för att minnas vad som måste tas nytt, men tar alltid så mycket nytt jag kan för varje produktion.

På så sätt upprepar man sig aldrig & varje produktion låter fräsch!

Det plus att varje scen kräver väldigt ofta ljud som anpassas för att låta äkta, inte enbart ur publikens öron, (dom kanske inte ens medvetet kommer höra skildnaden, bara omedvetet) utan även för att man själv som ljudläggare ska kunna hålla den röda tråden projectet igenom & inte tappa sammanhanget.

Akustiken är ett av dom saker som kan förstöra en mix, men jag hoppas du förstog vad jag menade :-)