Gå till innehåll

HDV-Formatet


anders10

Recommended Posts

Hej!

 

Vad är bra/dåligt med det formatet? Har läst en hel del negativa kommentarer om HDV men aldrig riktigt förstått vad som är så dåligt med det. Vad jag förstår så är det många som irriterar sig på överföringstiden till datorn. Men så jävla allvarligt kan det väl inte vara? Om man får vänta en timme på en timmes film. Då får man väl gå och göra något annat den stunden! Det kan väl inte vara hela världen!

Har för mig någon skrev något i stil med: " för utom det extremt tråkiga förmatet" är det en bra kamera..eller vad det nu var..

 

Tycker bara det låter bra att man inte behöver en värstingdator för att redigera det!

 

Vänligen

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

När HDV kom fick det väl kritik för Long GOP dvs komprimerat så att det inte gick att redigera det rutnoggrant utan konvertering, därav långsamheten (med en modern dator så tuffar det nog på bra ändå). När man gjorde Capture i Premiere Pro så fick man heller inte någon preview på bilden. Och så raljerade folk över att det inte var riktig HD utan bara 1440x1080. När det kom fanns det ju i princip bara bandformat så långsamheten var ju liksom normen då. Nu tillverkas det ju i princip inga nya HDV/band-kameror så formatet dör ju ut, AVCHD har ersatt det. Så visst kan du köpa en HDV-kamera och du blir nog inte missnöjd men jag tycker inte att dagens annonserade begagnatpriser är prisvärda gentemot nya kameror (ännu mindre nya HDV-kameror som legat och dammat på butikernas lagerhyllor), som alltid vill säljarna ha betalt efter hur mycket de gav istället för vad de är värda idag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som HDV-användare håller jag till 99% med om det ovan.

 

Har man behov av att filma rörliga bilder kan dock HDV vara värd att överväga ännu, eftersom det finns flera HDV-kameror med CCD-sensor. AVCHD-format är i det närmaste enbart CMOS-sensor (undantaget Panasonic HMC-151).

 

Det finns iofs CCD-kameror från JVC och Panasonic för SD-kort och P2-kort också. JVC är väl MPEG2, som är nästan HDV.

 

Jag tycker HDV fick ett oförskämt dåligt rykte i början, att gå från DV till HDV har gett flera stora fördelar. En av dem är att jag tycker man kan färgjustera bilderna avsevärt mer i efterhand än med DV. Visst skulle det kanske sitta ännu bättre med P2, men då är det 4x dataflöde.... med allt det innebär.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...