Filip Postad 20 februari 2003 Postad 20 februari 2003 Jag har redigerat en grym fighting film i Adobe Premiere och det funkar utmärkt. Men när jag lägger tillbaka filmen på min dv kamera och kollar på teven så försvinner bilden lite i kanterna. Alltså bilden är för stor. Det är inte teven för det blir likadant i kamerans LCD skärm. Kan man minska bildstorleken eller nåt sånt? 0 Citera
henrik sandén Postad 21 februari 2003 Postad 21 februari 2003 Alla tv-apparater klipper videobilden litegrann, därför är det ju viktigt att man vet detta och inte lägger t.ex. text ända ut i kanterna. Men det går ju att minska ner storleken på bilden och få lite svarta kanter runtom... med nån lämplig effect. 0 Citera
Seven Postad 22 februari 2003 Postad 22 februari 2003 Vill du minska Bilden i Premiere kan du göra det i "Motion" under "Effect Controls" Ett tips bara... 0 Citera
Filip Postad 24 februari 2003 Författare Postad 24 februari 2003 Finns det nåt sätt att ställa in så man ser exakt det som man kommer att se i teven? Det är lite jobbigt o ställa in i motion för varje klipp man lägger in, men tack för tipset ändå. 0 Citera
Seven Postad 25 februari 2003 Postad 25 februari 2003 Hmm.. Du få nog koppla in en TV om du vill se exakt, eller kolla genom kameran. Vill du lägga på samma effekt på Flera klipp kan du högerklicka på klippet med effekten och välja "Copy Attributes" (eller va det heter) välja ett nytt klipp, "paste attributes" Om jag inte minns fel. Om inte annat kan du kolla i Instruktionsboken.. 0 Citera
Filip Postad 25 februari 2003 Författare Postad 25 februari 2003 Den jädra instruktionsboken är ju bara inte så tunn... tack för hjälpen./fille 0 Citera
blund Postad 5 mars 2003 Postad 5 mars 2003 Själv har jag precis börjat jobba med Premiere 6.0. Jag har problem med transitions - hur renderar man så man ser övergångarna direkt i previewfönstret? 0 Citera
sluten_cell_nr13 Postad 5 mars 2003 Postad 5 mars 2003 Filip: Har inte jobbat i Premiere men programmet borde ha något som heter Safe Area. Det är ett antal procent in på bilder från kanterna som borde markeras med något. Håller man sig innanför den så kan man vara ganska säker på att alla ska kunna se texten. Att förminska bilden låter lite sådär eftersom bilden klipps olika mycket av olika TV, samt ibland inget alls av projektorer. 0 Citera
TrySh Postad 8 april 2003 Postad 8 april 2003 det finns väl även "guidelines" i title fönstret så att inte texten kommer utanför bílden 0 Citera
street Postad 19 april 2003 Postad 19 april 2003 jag har dock med hjälp av min tvout genom premiere lyckats få en hel fullsceen på tven där inget försvinner. dock läggs det till två svarta stripes i under och överkand. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.