Dark_tree Postad 22 juli 2011 Postad 22 juli 2011 Well jag vet helt enkelt inte hur man bör göra..I dagens läge äger jag en panasonic dvx100BE och jag vill oxå kunan filma i HD för att kunna ta mer betalt och få mer jobb inom film/video. Jag är bekant med HDV-kamewror, då jag uner min tid på högskolan filmade med bl.a. en jvc gy-hd101e och lite av en hvx200.. Valet är många och samtidigt har jag en tight budget...Jag räknar med att köpa en kamera som kan filma i HD mellan 10.000 - 30.000..Jag vill gärna ha en kamera som filma i fullHD eller åtminstone klarar filma 1080i med proggresivt bild (ala panasonic dvx100 25p-mode)..Jag är inte intresserad av börja med dlsr för jag vill ha en filmkamera. Inte en fotokamera som filmar i HD.Och jag står i mellan två vägar och det beror på vad är det som gäller idag. HDV eller AVCHD? HDV kameror finns det gott om begagnat och de som jag kollat in är: JVG GY-HD101e, Canon XHA1 och Panasonic HVX200(201E)...Nytt kan jag tänka mig som är i bästa läge är en panasonic ag-hpx171.. Ska man köpa en AVCHD kamera får man i stort sett köpa nytt och inte nog med det uppgradera utrustningen somman har nu för att den ska klara det ( utgår lite ur en panasonic AF100 och en canon fx100). Frågan är vad som är framtiden ?För några år sen sades på ena hållet att detta var framtiden, andra säger HDV är snart ute ur sin tid och att AVCHD är de nya sopm gäller vad gäller arbetsflöde osv. Vad anser ni om detta? Kan man köpa en HDV kamera och jobba med den i några år utan att tänka att man är efter i teknologin? Är AVCHD fortfarande för nytt för att kunna jobba med ? 0 Citera
StenR Postad 22 juli 2011 Postad 22 juli 2011 HDV är ute, band är ute vad man än tycker om det. Ärligt talat fattar jag inte varför de säljer dem fortfarande, men jag ändå kanske skulle köpa en om de dumpade priserna. 0 Citera
Kimster Postad 22 juli 2011 Postad 22 juli 2011 Well jag vet helt enkelt inte hur man bör göra..I dagens läge äger jag en panasonic dvx100BE och jag vill oxå kunan filma i HD för att kunna ta mer betalt och få mer jobb inom film/video. Jag är bekant med HDV-kamewror, då jag uner min tid på högskolan filmade med bl.a. en jvc gy-hd101e och lite av en hvx200.. ... HVX200 är inte en HDV-kamera. Den filmar i DVCPro eller DVCProHD Spelar du in på band är DVCPro som gäller, vilket inte är ett HD-format. Ska du spela in HD måste du spela in på P2-kort I mina ögon är DVCProHD bättre än HDV, med bättre färg och högre bitrate. HDV är som StenR säger "ute" ...eller är iaf på väg ut, då det inte tillverkas några HDV-kameror längre. AVCHD är mer eller mindre ersättaren till HDV, och är inte "för" nytt, snarare det mest sålda/använda formatet där ute idag. 0 Citera
Pehrbau Postad 22 juli 2011 Postad 22 juli 2011 Kimster, bara en fråga: varför har DVCProHD bättre färg än HDV? Skiljer färgsamplingen? 0 Citera
Kimster Postad 22 juli 2011 Postad 22 juli 2011 Ja rent tekniskt skiljer dem sig åt, HDV är 4:2:0 DVCProHD är 4:2:2. Men jag tycker mig även se att Panny kamerorna har visa bättre bild än de HDV-kameror jag testat. Det är hårfint ibland, men om jag fick välja så är blir kamera med DVCProHD-format 0 Citera
StenR Postad 22 juli 2011 Postad 22 juli 2011 Ja rent tekniskt skiljer dem sig åt, HDV är 4:2:0 DVCProHD är 4:2:2. Men jag tycker mig även se att Panny kamerorna har visa bättre bild än de HDV-kameror jag testat. Det är hårfint ibland, men om jag fick välja så är blir kamera med DVCProHD-format Det är ett bra betyg med tanke på att de uppsamplar bilden på väg till tape/kort. 0 Citera
Pehrbau Postad 23 juli 2011 Postad 23 juli 2011 4.2.2 säger ju allt och det är då bara att hoppas på att glaset håller kvalitet. 0 Citera
Dark_tree Postad 23 juli 2011 Författare Postad 23 juli 2011 Ok så där ligger skillnaden också....men kan jag ändå köpa en hvx200 eller är då dvcPROHD också något som försvinner i takt med hdv? 0 Citera
StenR Postad 23 juli 2011 Postad 23 juli 2011 HVX201 säljs ju fortfarande men kan tänka mig att varianten HPX171 utan band är populärare. Sen finns ju också AVHD-kamerorna HMC151 och AF101 men då måste du ha externa inspelare via HDMI för att få 4:2:2. 0 Citera
Max_H Postad 23 juli 2011 Postad 23 juli 2011 Efter att ha snabbklippt en film på 8 minuter (med runt 600+ olika källklipp), med GoPro, AVCHD (Pana 151), Canon 7D och P2 (Pana 171) så inser man hur grymt lättjobbat det P2-mediat är. Men det är mycket större/tyngre filer i jämförelse, så det är en nackdel. Huruvida man faktiskt behöver 4:2:2 är ju mycket upp till vad man gör... //Max 0 Citera
Dark_tree Postad 23 juli 2011 Författare Postad 23 juli 2011 Jag vill ha en kamera för att kunna jobba med olika projekt...bl.a. videos/filmer som kräver greenscreen..och då är det viktigt att ha så hög färgsampling...men hur mycket skillnad på bilden kan det vara mellan en hpx171 och en hvx200 egentligen? 0 Citera
Kimster Postad 23 juli 2011 Postad 23 juli 2011 -Inte så mycket i de fall jag använt dem. Jag har dock inte hårdtestat dem rent bildtekniskt och jämfört, men jag anser HPX är lite bättre i ljus och brus, konstigt nog då den har mindre diameter på linsen. Bättre sensor förmodligen. Fysiskt, är den lättare viktmässigt och använder man inte band så är den ju klart trevligare. Batteriet sitter bättre och den har HD-SDI-ut vilket kanske inte är intressant för alla, men det är annars en dyr funktion på andra proffskameror. Så i den jämförelsen är den mycket kompetent och prisvärd. Jag gillar likt som Max också DVCProHD/P2-mediat, alltså formatet, även om det inte är fullraster (men det är inte HDV heller). Dock gillar jag inte själva minneskorten, som är lite nackdelen med P2-kameran. De må vara stabilt byggda, men det är dyra kort och av äldre standard som kräver ibland dyra läsare. Man kan köpa 3e parts grejer men även där är det dyrt och vissa passar inte alla datorer, t.ex. Mac. Det går givetvis att tanka från kameran, men är klart behagligare att ha kortläsare för P2-kort. 0 Citera
Mattihp Postad 24 juli 2011 Postad 24 juli 2011 Valet är många och samtidigt har jag en tight budget...Jag räknar med att köpa en kamera som kan filma i HD mellan 10.000 - 30.000..Jag vill gärna ha en kamera som filma i fullHD eller åtminstone klarar filma 1080i med proggresivt bild (ala panasonic dvx100 25p-mode)..Jag är inte intresserad av börja med dlsr för jag vill ha en filmkamera. Du vill ha en filmkamera men radar ändå upp videokameror? Kanske dags att kolla lite på lingot? ;) 0 Citera
Dark_tree Postad 24 juli 2011 Författare Postad 24 juli 2011 Kimster: där sa du nåt jag undrat med, men som inte poppat up medan jag skriver här...man kan alltså mata in materialet direkt från kameran om man filmat med p2 kort...Men går det snabbareo mm an har en en p2kortsläsare? och utmatningen med hd-sdi...ger det ännu bättre material än att man filmar med p2 korten eller är det likadant? Mattihp: Klart jag radar upp en rad kameror som jag har kollat upp vad gäller pris och va de kan göra...och problemet är inte direkt med att jag är lat o vill be någon annan bestämma åt mig utan mer veta om de lönar sig för mig att skaffa en hdv-,p2- eller avchd-kamera om de två första kommer att försvinna inom ett par år och sedan AVCHD kommer va de "nya"..HDV verkar nu iaf inte vara mitt första val enligt svaren jag fått så det står nu mellan P2 och AVCHD...har du nåt tips att bidra med, så shoot.. 0 Citera
Mattihp Postad 24 juli 2011 Postad 24 juli 2011 Mattihp: Klart jag radar upp en rad kameror som jag har kollat upp vad gäller pris och va de kan göra...och problemet är inte direkt med att jag är lat o vill be någon annan bestämma åt mig utan mer veta om de lönar sig för mig att skaffa en hdv-,p2- eller avchd-kamera om de två första kommer att försvinna inom ett par år och sedan AVCHD kommer va de "nya"..HDV verkar nu iaf inte vara mitt första val enligt svaren jag fått så det står nu mellan P2 och AVCHD...har du nåt tips att bidra med, så shoot.. Det jag anmärkte på var att du skrev att du ville ha en filmkamera. Sen radar du bara upp videokameror ^^. Jag gillar HPX och HVX-kameror som ofta kommer med hygglig optik till priset. P2-kort är förvisso dyra men verkar vara ganska hållbara. 0 Citera
Kimster Postad 24 juli 2011 Postad 24 juli 2011 Kimster: där sa du nåt jag undrat med, men som inte poppat up medan jag skriver här...man kan alltså mata in materialet direkt från kameran om man filmat med p2 kort...Men går det snabbareo mm an har en en p2kortsläsare? och utmatningen med hd-sdi...ger det ännu bättre material än att man filmar med p2 korten eller är det likadant? ... P2-läsare kan vara snabbare beroende på hur kortläsaren är kopplad till datorn. USB2, Firewire eller PCMCIA. Kameran kan använda USB eller Firewire mot datorn direkt. Funkar för de flesta. Men det är som sagt smidigare att inte behöva sitta med kameran på bredvid så fort man ska tanka kort. Drar ju batteri om man inte har kameran kopplad till AC. HD-SDI är en "okomprimerad" signal, så ja bättre bild kan du inte få ur kameran. Har du ett SDI-kort i datorn som kan ta in HD-SDI, typ AJA eller BlackMagic, och väldigt mycket hårddisk så kör på det. Det tar VÄLDIGT mycket hårddisk nu, lite beroende på vilket format du väljer att spara ner signalen i datorn. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.