Gå till innehåll

Videofilmning med handhållen DSLR-kamera


Fotoskribenten

Recommended Posts

I samband med jobb, antingen rena fotouppdrag eller när jag testar en kamera, så brukar jag också spela in en video med min ”stillbildskamera”.

 

Vid ett reportagejobb, när man egentligen där för att ta stillbilder, så gäller det att ligga lite före i planeringen hela tiden, man vet ju inte vad nästa motiv eller bildvinkel kan bli. Det går nästan aldrig att be någon uppträda på ett visst sätt eller ta om en scen. Så egentligen är man inte riktigt säker på vilka videosekvenser man fått och exakt vad de föreställer förrän man sitter vid redigeringsdatorn. Jag tycker dock att det är en intressant sysselsättning som verkligen håller hjärnkontoret igång ! Dessutom ganska lönande vad det gäller videobiten för även om beställningen gäller stillbilder så vill kunden ofta köpa videon också.

 

Vad som skulle vara intressant är att få del av erfarenheter som andra har skaffat sig vad det gäller liknande situationer. Låt mig ta den här videon som exempel ‪Stockholm archipelago excursion. Vaxholm till Grinda med m/s Kanholmen‬‏ - YouTube

Den är gjord enbart med en handhållen EOS 7D och jag har använt den inbyggda mikrofonen.

Jag har en ”rigg” men belysning, kamera och en ZoomH4N samt trådlös mygga som jag kan använda men har funnit att den skrämmer folk, ser för professionell ut och är dessutom bökigare att hantera vid reportagejobb, föredrar om jag kan använda enbart kameran.

 

Problem 1 är ljudet, det blir förvånade bra med den inbyggda mikrofonen trots bristen på volymreglering, nackdelen är att mikrofonen är känslig för vindljud. Jag använder alltid extern blixt på kameran så tillbehörsskon är upptagen. I exempelvideon ovan var mikrofonhålet på kameran täckt av en bit skumplast, numera sitter det en bit fuskpäls där fastsatt med kardborrband och den har hjälpt till att minska vindljud ytterligare. Dessutom har jag skaffat en liten extramikrofon, som också är skyddad av fuskpäls, den sitter direkt i kamerans 3,5 mm ingång och sticker bara ut några centimeter, fungera skapligt bra faktiskt. Att det rör sig om mono gör inget för sådana här jobb.

 

Så, frågeställning 1, har någon en bättre, smidig lösning för ljudinspelning med en DSLR-kamera?

 

Problem 2 är musiken, eftersom jag inte vet vid redigeringen om jobbet blir betalt eller ej och det oftast är väldigt tidspressat så är det svårt att motivera kostnaden för musikinköp. Hitintills så har jag klarat med den helt fria musik som medföljer diverse redigeringsprogram.

Någon som har en bättre lösning för att få tag på fri musik?

 

På min portal Kameraguiden finns det en mängd videofilmer från senare år, inspelade med allt från små kompaktkameror i VGA-upplösning till EOS 5DmkII i full HD.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad är det för extramikrofon du skaffat och hur fäster du den? När killen pratade på filmen så hade du ju behövt ett bättre dialogljud, antingen en trådlös mygga eller (om du inte har din rigg med dig) en trådmygga kopplat till en inspelare som t ex Zoom H1 i hans ficka, det går ju att synka efteråt med DualEyes exempelvis.

 

Är det SmartSound som du använt som musik eller något annat? Det finns ju sajter med helt fri musik med då tar det nog lite längre tid att leta rätt något som passar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad är det för extramikrofon du skaffat och hur fäster du den? .

 

Hade ingen extramik i exempelvideon, som jag skrev enbart den inbyggda. Det går inte att plocka på någon en mik vid sådan här tillfällen, man vet knappast vem det är som ska prata :-)! Och vid flera andra tillfällen så antingen har folk vägrat att ha mik på sig eller så får de sådan tunghäfta av nervositet när de vet att de blir filmade att resultatet blir dåligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Den mikrofon jag testat nu, superbillig men den gör faktiskt jobbet efter det jag gjort ett vindskydd till den av fuskpäls. De sticks bara in i kamerans mikrofonuttag och vinklas framåt.

 

Clas Ohlsson

VoIP-mikrofon. För anslutning till laptop. 3,5 mm stereoanslutning. Längd 55 mm

multimedia > dator > laptoptillbehör

49,00 VOIP MIKROFON 38-3110

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tyckte ljudet lyckades med att låta både burkigt, brusigt och allmänt okrispigt. Vad man kan förvänta sig för priset. En billigare riktmick hade nog gjort jobbet bättre. Fotot är dock riktigt bra för att vara handhållet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tyckte ljudet lyckades med att låta både burkigt, brusigt och allmänt okrispigt. Vad man kan förvänta sig för priset. En billigare riktmick hade nog gjort jobbet bättre. Fotot är dock riktigt bra för att vara handhållet.

 

 

Igen, videon är inspelad enbart med inbyggd mikrofon!!!

 

I liknande situationer så vet man ju inte vad som kommer att hända, knappast vem som ska prata, hur nära man kan komma och så vidare. Var därför tvungen att bitvis dra upp ljudet kraftigt vid redigeringen. Hade det rört sig om ett från början beställt jobb så hade jag jobbat med ljudet i t ex Soundbooth. Jag har gjort flera bildspel och videos med intervjuer via Skype och då får man arbeta med ljudet ordentligt ibland, det blir då en bra kvalitetsskillnad till det bättre.

 

Den nya lilla, externa mikrofonen har jag använt vid ett jobb som jag tyvärr inte får visa publikt. En riktigt liten mik, vindskyddad och helst med stereo och bra riktverkan, som på samma sätt kan fästas direkt i mikrofonuttaget vore perfekt, tvivlar dock på att en sådan finns.

 

Nu håller jag på att testa medhörning av ljudet via Bluetooth, ska prova det ordentligt i höst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kanske ett fäste för ett par extra tillbehör skulle funka, som det här:

thejrodstore.com

Det finns ju mindre mikar som t ex Nikons som är knappt 9cm lång:

Nikon Stereomikrofon ME-1 Video > Foto > DSLR-filmning > köp den hos Scandinavian Photo AB

eller den nya Videomic Pro som är mindre än den gamla Video men ändå 15cm:

Nikon Stereomikrofon ME-1 Video > Foto > DSLR-filmning > köp den hos Scandinavian Photo AB

Jag vet inte vilken som är din huskamera men Nikon går ju att ställa in ljudkänsligheten i några steg och 5D har ju manuell ljudnivå liksom flera andra Canon.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...