Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej,

Håller på med ett projekt som är tänkt att utspela sig som en tv-serie. Det jag bifogat är endast inledningen, det som sätter tonen för avsnittet.

Jag vill inte berätta allt för mycket om storyn, men genren är en blandning mellan skräck/sci-fi men även med ett stort fokus på drama och historia.

Manuset utspelar sig på ett hotell där svaga, nedbrutna individers medvetanden transporteras till en parallell "drömvärld" där de utsätts för diverse prövningar och påfrestande manipulation.

Historian bakom detta, varför det händer, hur det kan hända etc. är saker jag inte riktigt vill gå in på i nuläget, men är intresserad av att veta vad ni tycker om själva tonen och stämningen.

Vill även tillägga att "A Broken Mind" är en arbetstitel. Jag har några andra titlar som kandidater men vill skriva klart de två första avsnitten innan jag bestämmer detta.

A Broken Mind (version 1, grovmanus).pdf

Postad

Jag gillar det! Av de ideer jag hört och de manus jag läst på voodofilm är det här det bästa hittills. Två saker, jag undrar om du inte skulle tjäna att skriva på svenska. Jag är inte så duktig på engelska men kan ändå se några fel som gör berättandet underligt. Tänk på att när du skriver på engelska tävlar du inte bara med genomsnittliga personer som har engelska som modersmål. Du tävlar med personer som har engelska som modersmål, ligger i topp på språkbegåvning och arbetar med sitt språk/skrivande varje dag. Du gör så klart som du vill men det är ett vänligt menat förslag att skriva på svenska för jag tycker du har talang. Gå in på donedealpro och lägg upp tre sidor på deras advanced script pages eller läs kommentarerna där och se hur tuffa de är. Än så länge finns det ju inget i ditt manus som hindrar att det filmas på svensk budget.

En andra sak är att jag tycker du kan bli lite mer fantasifull när du döper dina karaktärer, använd även karaktärsnamnen på små roller som ett verktyg att måla bilden i huvudet på läsaren, pluss att det blir förvirrande att alla heter A MAN.

T.ex istället för att skriva "A MAN is lying UNCONSCIOUS" skriv "A UNCONSCIOUS MAN is lying..." då behöver du inte specificera sidor senare "It’s the

previously unconscious man from above, DEAD from the fall. " Utan skriver bara "It's the unconscious man, DEAD."

Annat exempel.

"A MAN is standing in an elevator on it’s way down, talking

about random topic on his cellphone." Skriver du så här borde du nästan skriva dialog.

A ANNOYED MAN (du behöver inte skriva att han står i hissen eftersom du säger att vi befinner oss i en hiss i rubriken) spits words in to his cell.

It opens and the man exits as A COUPLE enters. (när du skriver stora bokstäver här ser det lite ut som att du introducerar en ny person) It’s A MAN

förstår du hur det kan bli förvirrande med A MAN hela tiden? Hitta alltid på unika namn för varje ny karaktär,

ex nu A ELEGANT MIDDLEAGED MAN dressed in a black suit

and a YOUNG BLOND BOMBSHELL dressed in a sexy, black dress.

Bra jobbat!

Postad

Tack Embla för väldigt nyttig och konstruktiv kritik!

Du har flera bra poänger som jag tänker ta till mig och använda mig av i processen.

Det att namnge även mindre roller var en väldigt smart idé. Du har helt rätt i att det blir förvirrande i att jag refererar till "A MAN" ett flertal ggr.

Jag kommer att uppdatera denna tråd regelbundet med nytt, fräscht material från den här serien.

Jag ska även tänka över språkvalet.

Tack!

Postad

Språket absolut är nog det största hindret. Dialogen framför allt känns allt annat än levande och intressant, och vissa scenbeskrivningar är lite udda. Däremot tänker jag inte så mycket på själva engelskan i det som inte är dialog, då det alltid går att få det rättat eller igenomkollat, men ett tips är att inte växla mellan te.x. "He walks" och "He is walking". Att använda sig av -ing form i övrigt anses för långdraget i manus och undviks gärna av manusförfattare. Att använda aktiva meningar är mycket mer direkt och flyter på bättre.

En annan grej är sättet du introducerar karaktärer. "It's GEORGE" eller "It's VICTOR" - Något bara smärtar inom mig av "It's". Jag kan inte sätta fingret på det men rent instinktivt skulle jag undvika det.

FOOTSTEPS as another man enters. It’s VICTOR STARK, a man in

his forties.

Jag skulle nog valt att skriva det som

FOOTSTEPS as another man enters, VICTOR STARK, in his 40's.

Annars ser det ju lovande ut :) Kom ihåg bara att TV-manus ser lite annorlunda ut jämfört med Filmmanus.

Lycka till!

• 5 veckor senare...
Postad

Språkligt:

Försök att skriva ”sits” istället för ”is sitting”, ”touches” istället för ”is touching” och så vidare.

”Friends” är vänner i plural, ”friend’s” betyder vännens.

”It’s” är en förkortning för ”it is”, ”its” betyder dess.

Det är snyggare att skriva mer ”akademiskt” i beskrivningarna, dvs ”it is” istället för ”it’s” osv, men det är en detalj.

Annars upplevde jag språket som skapligt bra.

Format:

Undvik att skriva allt viktigt med stora bokstäver. Första gången en karaktär introduceras och viktiga ljud, men annars bör du undvika det.

Använd komma mellan Hotel och Elevator etc, istället för snedstreck.

Övrigt:

Det finns inget som heter än mindre är tidlös akritektur. Hitta på något mer fantasieggande.

Dina beskrivningar är för detaljrika. Vi behöver inte veta färgen på bilarna t ex. Ta bara med det som är intresstant för historien. Det är inget riktigt flyt i läsningen nu.

Du använder ”Man” som beteckning på två olika personer. Försök undvik det. Det är bara förvirrrande.

Jag kan omöjligt bilda mig en uppfattning om storyn av det du har skrivit. Jag upplevde det mest som förvirrande. Det kan ju i och för sig vara din avsikt. Men ganska snart i storyn måste vi nog få veta lite mer för att få grepp om vad det är som pågår.

Lycka till.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...