Jump to content

Tips på nybörjarkamera till vettigt pris.

Granlund

Recommended Posts

Hejsan!

Ny här på forumet och lika ny när det gäller filmande i allmänhet.

Jag vill testa på att filma och lära mig redigera men jag vill samtidigt inte lägga ut för mycket pengar om inte det nyfunna intresset håller i sig.

Planen är att köpa en videokamera för max 4k och sedan byta upp sig i vinter om intresset växer.

Jag inser ju att det är bra mycket billigare än vad många här på forumet lagt på sin utrustning, men man ska ju börja någonstans eller hur :)

Tips på bra modeller?

Allmänna tips på vad jag ska kolla efter/Vad jag ska undvika?

Jag kommer troligtvis filma en del bilsport men även sketcher med människor & djur om det kan vara till någon hjälp.

Mvh.

:)

Någon modell vet jag inte om jag vågar säga, men kanske en Sony HDV modeller, Canon H20/30/40. Begagnad då.

Skulle kolla efter en liten begagnad HDV kamera som du får för under det priset. Där har du mik in, automatiska inställningar etc. Sådant som du inte har om du köper en ny kamera för de pengarna. Kanske ett billigt stativ på det och en enkel mik så är du uppe i 4k, men å andra sidan så har du en grund som du kan göra en hel del med.

Nackdelen är att det är band som är en förbrukningsvara, men å andra sidan så kan du köra med miniDV band. En stor fördel är att du kan redigera HDV material i sort sett på vilken dator som helst som har FireWire utan omkomprimering eller något sådan. Just plug it in!

Det är mitt tips..

Välkommen btw!

En ny Sony Handycam i CX-serien är nog ett rätt bra val, eller någon Canon Legria. En begagnad HV30 ligger också i samma prisklass så håller helt med Julia86. Om du är så intresserad att du vill lära dig hur man rattar en professionell kamera så får du leta efter gamla DV-kameror (inte HD) på Blocket eller filmprylar.se.

Tack!

Snabba och bra svar gör att man känner sig välkommen direkt :)

Jag har sneglat lite på CX-serien också.

(inget emot att köpa begagnat, men det känns som att man behöver vara lite mer påläst om modeller/pris då)

Om jag väljer en Sony HDR CXR115 Länk så hamnar jag runt 4k om jag köper till stativ och minneskort.

Frågan är om det är värt att lägga 600kr extra och gå upp ett steg till en Sony HDR CXR130 Länk?

Mvh

På 130 får du en G lens som är Sonys nya serie. Dock inget att hänga i julgranen på dessa småkameror och prisklasser.. men ändå. Kameran har också en större display, 3" mot 115 som har 2.7". Dock står det inget om pixlar. Lite upphottad här och var.. men inget upphetsande.

Själv hade jag lagt de där 600 kr extra enbart på den större displayen.. men å andra sidan... skall du bara ha den fram till vinter så kanske inte.. Men det är störigt med små skärmar. :)

Du har nog rätt Julia, det är nog dumsnålt att köpa den billigare varianten.

Jag kommer säkert hålla till mycket här på forumet när jag lekt lite med kameran (om inte datorn min brakar ihop av chock när jag försöker redigera klippen)

Tack för hjälpen boys & girls. :)

Jaaa.. titta där! En jämförelse. Såg att det stod fel på sensorstorleken på 115:in där det står att den har 4.2MP, det skall vara 3.1. :)

Sen står det bara att den har elektronisk stabilisator, den borde ha optisk också, men om så inte är fallet så är 130 ett stort lyft till.... om du tänker köra lite handkamera här och var.... då vill du ha optisk stab. Men annats är 130 en lite upphottad modell.