Gå till innehåll

Sista klippet hackar till och blir grått i Final Cut


heat

Recommended Posts

Hejsan!

 

Är mitt uppe i redigeringen av ett live-uppträdande som jag filmade med en systemkamera (Nikon D3100).

I slutet klipper jag från uppträdandet till svart ruta med ljudet fortfarande i bakgrunden. I Final Cut ser det ut som det ska göra men när jag exporterat filmen och ska kolla på den i Quicktime eller VLC så hackar den sista bilden upp sig för att sedan bli helt grå. Har ungefär samma problem i början av filmen där jag har opening credits. Det konstiga är att den beter sig annorlunda i Quicktime och VLC. Det är samma slags problem men den hackar till annorlunda.

 

Kör ut den i HDTV 720p (16:9) och H.261.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fick ordning på det nu genom att byta till DV NTSC. Slutfilmen blev dock över 3 gig. Någon som vet hur man kan göra den mindre utan att förlora kvalitet eller om man kan ladda upp så stora filmer någonstans på nätet? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Fick ordning på det nu genom att byta till DV NTSC. Slutfilmen blev dock över 3 gig. Någon som vet hur man kan göra den mindre utan att förlora kvalitet eller om man kan ladda upp så stora filmer någonstans på nätet? :)

 

Nej du kan inte göra en fil mindre utan att tappa kvalité. Det är fundamentalt byggt så att tar du bort "byte" så tar du bort information.

Men du kan givetvis komprimera filen och inte ta bort för mycket kvalité. Så pass lite att det knappt märks. (beroende på vem som titta och hur det ska visas förstås)

Hur mycket du vill komprimera är upp till dig. Ju mindre fil desto sämre kvalité i regel.

 

Har du du inte tillgång till Compressor till FCP så finns det en rad olika gratisvarianter på nätet. Det finns också väldigt mycket information på nätet, och även i flera trådar här.

Prova t.ex. MPEG-streamclip som är gratis och kompetent. Kör sen ett format som H.264/MP4 så har du en bra blandning av bra kvalité och hög komprimering.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...