Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har börjat fundera på att kanske investera i en ny videokamera i sommar, och googlade lite på skillnaderna mellan CCD och CMOS. Jag hittade en intressant artikel här: http://www.dvxuser.com/jason/CMOS-CCD/

Efter att ha läst artikeln undrar jag varför CMOS har blivit så populärt. Är 'smear' verkligen ett så stort problem att man istället för det hellre väljer 'skew' och 'wobble' som kommer med CMOS, och som för mig tycks större brister än 'smear'?

Finns det kanske några andra stora fördelar med CMOS som artikeln inte tar upp?

Postad

CMOS med sin rolling shutter är svårare att tracka. Det går att avhjälpa med mekanisk och elektronisk stabilisering och att minska det i postproduktion. Så kontentan är att om du ska göra mycket trackingarbete i post innebär en CMOS mer arbete.

Postad
...ska göra mycket trackingarbete i post innebär en CMOS mer arbete.

Trackingarbete som dessutom inte skall ge så speciellt bra resultat. Enligt någons åsikt som hade skrivit ett papper om det.

Jag har läst att det skall finnas CMOS-kameror med global shutter men ingen som skrivit vilka. Någon som vet några sådana modeller?

Postad

Det är väldigt små skillnader idag mellan en ny CMOS och CCD. Förutom defakto att CMOS är digital och CCD är analog.

De skillnader som finns är det väldigt få som behöver bry sig om.

Postad
Det är väldigt små skillnader idag mellan en ny CMOS och CCD. Förutom defakto att CMOS är digital och CCD är analog.

De skillnader som finns är det väldigt få som behöver bry sig om.

Vem bör bry sig om skillnaden? Vad eller hur filmar man då?

Postad

Skilj på en CMOS för 3år sen och en idag. Och sen finns det bra och dålig CMOS-sensorer beroende på kameramodell.

Rolling shutter på en ny kamera idag anser jag inte är i närheten så problematiskt som det var förr. Miljonprojekt, ja kanske. Övriga, nej tveksamt.

"Att ta itu med något" är förvisso ganska relativt.

Postad
"Att ta itu med något" är förvisso ganska relativt.

Nej, det är såklart bättre nu än förr. RED-kamerorna använder ju CMOS-sensorer, och de är jättefina kameror som ger fantastiska resultat. De har mindre rolling shutter än en 5Dmk2, men beroende på vad man vill göra kan man komma in i situationen där man måste kompensera för effekten. Att inte bry sig om en teknisk begränsning hos en kamera man ska använda är bara dumt. Men man ska ta ställning till det och bestämma sig för om det kommer att vara ett problem, precis som du har gjort!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...