Gå till innehåll

Filma mörka scener..


NybergFilm

Recommended Posts

Hejsan. Jag undrar om de är lämpligt att filma en scen i mörker med lågt ljus och en 550d med F/1.8 objektiv. Eller är de så att man kanske skapar mörka scener med att filma i bra ljus och sedan redigerar och tonar ner med program i efter arbeten? De borde ju ge bäst kvalite .. men jag kan ju ha fel. Tanken är att jag göra en scen där någon sover och vaknar i sängen på natten.

tacksam för era svar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du underexponerar för mycket så blir det bara brusigt, så lite mer ljus för ögat än vad du vill ha i den färdiga filmen behöver du ha för att få med alla detaljer. Sen kan du ju också använda blåfilter för att det ska se mer natt ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Film under tiden på dygnet när du kan kontrollera ljuset och som StenR nämnet, använd blåfilter på lampor för att få "natteffekten", därefter jobba det sista med att dämpa exponerings-kurvan motsv. i redigeringen. Prova dig fram.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...