NybergFilm Posted May 24, 2011 Share Posted May 24, 2011 Hejsan. Jag undrar om de är lämpligt att filma en scen i mörker med lågt ljus och en 550d med F/1.8 objektiv. Eller är de så att man kanske skapar mörka scener med att filma i bra ljus och sedan redigerar och tonar ner med program i efter arbeten? De borde ju ge bäst kvalite .. men jag kan ju ha fel. Tanken är att jag göra en scen där någon sover och vaknar i sängen på natten. tacksam för era svar. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StenR Posted May 24, 2011 Share Posted May 24, 2011 Om du underexponerar för mycket så blir det bara brusigt, så lite mer ljus för ögat än vad du vill ha i den färdiga filmen behöver du ha för att få med alla detaljer. Sen kan du ju också använda blåfilter för att det ska se mer natt ut. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kimster Posted May 24, 2011 Share Posted May 24, 2011 Film under tiden på dygnet när du kan kontrollera ljuset och som StenR nämnet, använd blåfilter på lampor för att få "natteffekten", därefter jobba det sista med att dämpa exponerings-kurvan motsv. i redigeringen. Prova dig fram. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts