Gå till innehåll

Tips till filminspelning.


GrodiPutin

Recommended Posts

Goddag mina damer och herrar.

Jag som erfaren filmare vid 15 års ålder har ett uppdrag av monstruösa proportioner att ta mig an. Jag och några klasskompisar har gjort två filmer till skolan. Båda till ämnet SO, den första var en lite halvdålig polisfilm och den andra var en dokumentär om vatten. Jag är inte nöjd med filmerna men klassen uppskattade dem mycket och nu har vår lärare sagt att vi har höga förväntningar på oss inför nästa projekt som kommer påbörjas direkt efter sommarlovet.

Även denna gång är ämnet SO men utav en mer spännande kaliber, nämligen temat ''sekter''.

Låt mig komma till saken, Vi planerar att göra en ''långfilm'' på 30-60 min ungefär och nu under sommarlovet kommer två av oss jobba på manuset.

Inspelningarna bör påbörjas runt skolstarten och då ska det spelas in för fullt.

När det gäller utrustning har vi det mesta redan och vissa grejer ska köpas snart (inte bara till denna filmen såklart utan för att vissa av oss gör mycket film ändå).

Kamera: Canon EOS 600D med kitobjektivet 18-135. Vi bör ha två av dessa kameror när inspelningen börjar och även ett 50mm 1.8 till nattscener.

Stativ ska köpas snart då det gamla blivit mördat under mystiska omständigheter.

Jag funderar på att bygga en egen slidertrack grej.

Microfon: Röde videomic pro(ska köpas)

Vi har det mesta men det vi vill ha från er är tips på saker som är viktiga att komma ihåg och viktiga att inte glömma.(även småsaker.)

Kom igen nu! tipsen kan ju hjälpa andra också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kanske ska bygga en mickbom också om du har dialog i inte helt tysta miljöer. Och ska du ha väldigt rörlig kamera i några scener så låna en rullstol eller sätt fast ett litet stillbildsstativ på kameran och håll i det för att stabilisera. Och fixa några reflektorer av frigolitskivor som upplättningsljus. Tänk på att ljuset ska räcka till inomhus med, använd de lampor du kan få tag i, läs på i voodoo-skolan om ljus och pressa inte ISO-talet högre än max 800-1600.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...