Micke Svensson Posted May 11, 2011 Share Posted May 11, 2011 http://www.youtube.com/watch?v=zWjG9NEInkI vet att dom filmat där dom har målat en skateboard helt neon grön, tar man bara bort den färgen i aftereffects eller är det mycket svårare? mvh micke 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kimster Posted May 11, 2011 Share Posted May 11, 2011 Nja, det lär vara gjort i AE och någon chroma key plugin, och sen lagt på fake-skugga. Om det är svårt är ju relativt. Tidsödande kanske. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micke Svensson Posted May 11, 2011 Author Share Posted May 11, 2011 nån skrev att dom haft en robot som filmat allting först utan åkare sen med åkare och klipp in bara åkaren ist! men det känns lite väl avancerat när det gäller sånn här filmning eller? hade varit nice om man kunnat testa detta på ett hyfsat lätt sätt,dvs bara några sec! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bomaye Posted May 12, 2011 Share Posted May 12, 2011 Roboten är antagligen bara ett programerbart stativhuvud som kan upprepa rörelser exakt. Om man keyar bor brädorna blir det ju hål som måste målas i. Om man däremot har filmar samma sekvens utan åkare kan man bara lägga den bakom. Ett sätt att testa detta utan robot är att använda stilla bilder. Annars har jag för mig att roboten heter tomahuvud och finns att hyra på dagsljus. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micke Svensson Posted May 12, 2011 Author Share Posted May 12, 2011 ok verkar vara så dom gjort,frågan e ju bara hur fan dom kunnat åka på exakt samma ställe varje gång,dvs först utan bräda sen med bräda!eftersom dom rör sig hela tiden borde det väll bli rätt svårt,eller? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted May 12, 2011 Share Posted May 12, 2011 Var åkaren är spelar ingen roll, det viktiga är att bägge filmningarna är identiska. (I princip är det samma teknik som används vid sk "Wire removal" för scener med diverse stuntscener) //Max 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndTuts Posted May 14, 2011 Share Posted May 14, 2011 Det du måste göra är att ha två exakt lika dana filmer. En med åkaren, en utan. sedan keyear du ut skateboarden. Jag skulle köra på blå skateboard, för att annars kan gräset bli lite annan kontrast och ljusstyrka. Medan himmelen inte har så lätt att få det, för att den inte oft ändrar färg. Gräset tittar man mycket på, men inte himmelen, så måla den blå och lägg på lite feather. /Alf 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peus Posted May 16, 2011 Share Posted May 16, 2011 Att påstå att man ”MÅSTE” göra på ett vist sätt är galet. Detta går att göra på många olika sätt med olika tekniker t.ex. via tracking av bakgrunden, retusch så man får en clean bakgrund som man sedan keyar in varefter man maskar bort brädorna m.m. Smidigare är det dock förstås med motion control system som filmar exakt lika dant två gånger, en med och en utan brädor etc: http://www.syndicate.se/Files/Images/milo_III.jpg Detta har diskuterats tidigare by the way: http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=25978&highlight= Mvh /Pontus w 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndTuts Posted May 31, 2011 Share Posted May 31, 2011 Ja, men du fattar vad jag menar. Jag menar ju så klart inte MÅSTE utan mer måste om du fattar? Men alltså att det är lättast, smidigast etc. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts