Gå till innehåll

Vill göra ett klipp med flera små olika klipp i!


Recommended Posts

Det förutsätter att ditt redigeringsprogram klarar PIP (picture-in-picture). Beroende på vilket program du använder så kan det finnas flera sätt att få den effekt du är ute efter. Bl a Adobe Premiere och Edius klarar detta och säkert flera andra. Om Adobe Premiere Elements klarar det vet jag inte.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har gjort motsvarande i Vegas (och jag tror jag gjorde det i Premiere för 10 år sedan också) genom att lägga varje delbild på ett eget videospår, och sen skala klippet så det hamnar där jag vill mot svarta bakgrunden.

 

Det var lite pill att göra det, men resultatet blev utmärkt när jag gjorde det.

Länk till kommentar
Share on other sites

okej tackar för svaren,ingen som vet nån guide till detta.eller vad det heter så man kan söka på vimeo,youtube ? jag har sony vegas just nu men håller på att instalera adobe premiere igen (trailen gick ut) håller fortf på att lära mig vilket jag ska använda!

Länk till kommentar
Share on other sites

okej tackar för svaren,ingen som vet nån guide till detta.eller vad det heter så man kan söka på vimeo,youtube ? jag har sony vegas just nu men håller på att instalera adobe premiere igen (trailen gick ut) håller fortf på att lära mig vilket jag ska använda!

 

I Vegas Pro tar det nog längre tid att gå igenom en guide än att göra det. _Borde_ vara samma i de enklare Vegas.

 

Tryck på "Event Pan/Crop..." uppe till höger på klippet när det är på tidlinjen. Där kan du ställa in var det ska ligga på bildytan.

 

I gamla Premiere hette det Scale eller Transform om jag minns rätt, på videoeffekter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Lägg klippen i olika videospår och dra ner storleken på dom. Positionera klippen där du vill ha dom. Svårare än så är det inte :) Exakt hur du ska göra det beror på vilket program du använder.

 

Flippa rutorna antar jag att han använder en preset animation till varje klipp, kolla runt lite i ditt program och se om du hittar något liknande så tror jag att de ska funka. Om det inte är gjort i vfx program som After Effects.

Länk till kommentar
Share on other sites

okej det förstår jag hyfsat iaf :P lite nob på detta så..

men hur gör jag animeringar om ja t.ex vill flippa rutorna eller liknande som i klippet?

 

De som var i ditt demoklipp är inte mer avancerade än "vanliga" toningar/övergångar eller transitions som det heter på redigeringssvenska.

I alla fall i Vegas pro så låter man scenerna överlappa varandra, sen lägger men den toning/effekt man vill ha i skarven. Ingen skillnad mot att redigera på ett spår. Fast i ditt exempel då behövs sex videospår

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...