_nemo_ Posted January 15, 2005 Share Posted January 15, 2005 Har filmat det här manuset under namnet "Dold Ondska" vilket slutade i en katastrof tack vare bl.a helt fel skådisar. Vad tycker ni om det? Kan det vara värt och prova på att filma det igen?? EDIT: borttaget. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Posted January 15, 2005 Share Posted January 15, 2005 Hej, tyvärr orkade jag inte läsa det här då det är klumpigt formaterat och alldeles för mycket beskrivningar på rekvisita och kameraanvisningar. Om det finns en bra historia, göm det inte i massa onödigt skräp. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_nemo_ Posted January 16, 2005 Author Share Posted January 16, 2005 Har hört det förr att den blir lite för "bokaktig" med alla beskrivelser och dylikt. Detta är första gången jag skrev ett manus, och helt ärligt undrar jag bara om det är värt besväret att skriva om det....ännu mindre filma om det.... Men andra som läst det gillar det, t.ex mina lärare i multimedia, och dom tyckte att det var bra med kameraangivelser (!?)....men men, vi får väl se. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rabies Posted January 16, 2005 Share Posted January 16, 2005 Jag gillade berättelsen ända till slutet som jag inte fattade. Vad är meningen med filmen? Att man ska börja tro på gud? Eller att man kan bli utsatt för brott? Tycker du ska skriva om slutet, det känns lite för poänglöst. Sen kan dialogen förbättras. Sen undrar jag vart varelsen tog vägen? Annars var det bra. Rätt så spännade. Det är därför jag inte gillar slutet. Skulle kunna tänka mej att spela Lucifer, precis sånna roller jag gillar fast med lite vassare dialog... Tjabba 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Posted January 16, 2005 Share Posted January 16, 2005 Dina lärare i multimedia tycker säkert det är häftigt med lite tekniska beskrivningar, men kan kanske inte så mycket om hur man skriver filmmanus. För övrigt tycker jag nog du ska släppa den här idén eftersom du själv inte verkar tro på den. Att skapa något man inte brinner för är ganska meningslöst. Skriv nytt, på något du känner att du bara måste göra istället! Lycka till! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_nemo_ Posted January 16, 2005 Author Share Posted January 16, 2005 [citat=Fredrik]Dina lärare i multimedia tycker säkert det är häftigt med lite tekniska beskrivningar, men kan kanske inte så mycket om hur man skriver filmmanus. För övrigt tycker jag nog du ska släppa den här idén eftersom du själv inte verkar tro på den. Att skapa något man inte brinner för är ganska meningslöst. Skriv nytt, på något du känner att du bara måste göra istället! Lycka till![/citat] Det är inte så att jag inte tror på den, jag gillade ju den ibörjan men sen gick som det gick med inspelningen, och nu är jag bara trött på den. Med bra skådisar tror jag att den kan bli rätt så bra. Tänkte att jag kanske kunde få motivation här på forumet för den, vi får se... För det är sant det du säger att man ska släppa det man inte tror på. Rabies....självklart är det inte en berättelse menad att få folk att tro på Gud, jag tror inte folk påverkas så starkt av såna här slags filmer, det skulle vara såna som typ "Passion of the Christ" isåfall, detta är liiite mer åt "Bedazzled" hållet fast utan komik (inga dumma jämförelser tack :)) Vad var det du inte förstod med slutet? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rabies Posted January 16, 2005 Share Posted January 16, 2005 Jag fattar inte vem den unge samuel ska skjuta i slutet. Är historien mellan början och slutet nån form av återblick in i framtiden? För i sånna fall så var det inte så tydligt skrivet. Jag tycker att du ska köra ett annat slut eller rent av jobba vidare på den, typ att varelsen som är i början tar över unge samuels kropp och att det är lucifers bror och att det är med hjälp av honom i en människas kropp som lucifer ska erövra makten över världen igen för att han inte kan göra det själv av nån anledning. Det hade blivit en fet rulle. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_nemo_ Posted January 16, 2005 Author Share Posted January 16, 2005 SPOILER*****SPOILER******SPOILER Meningen är att historien emellan är en metafor för början. Det är därför jag tänkte om man kanske skulle avsluta filmen efter att Lucifer tagit Samuels själ. Vad tycker du? Ditt förslag kan ju bli rätt skönt om man börjar tänka på anledningar och gör om Lucifer till en demon eller något, eftersom Lucifer inte har någon bror. Men då är det nog långfilmsmaterial vi börjar snacka om :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rabies Posted January 16, 2005 Share Posted January 16, 2005 I filmens värld så kan ju lucifer ha en bror, blir mer spännande så ;) Film är ju lite till för att man ska låta fantasin flöda. Eller så kan det ju va Judas som ska sätta han fri, men det blir inte lika spännande. Mer roligt att hitta på en egen gubbe som ingen känner till. Sen gör du bara en fet actionrulle av det. Att lucifer tar hans själ är lite för förutsägbart. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr.waga Posted February 5, 2005 Share Posted February 5, 2005 Rent manus-tekniskt så är det endel saker som behöver fixas men det är du säkert redan medveten om eftersom det förmodligen var ett tag sen du skrev det(med tanke på att du har hunnit filma det en gång). Jag är inte helt med på slutet.. Är det lite Djävulens Advokat över slutet?(inte storyn alltså) Dvs han väljer att inte göra det. Då undrar jag bara vad det är han inte väljer att göra?.. Vem han inte skjuter så att säga. Vad är det Lucifer krossar i sin hand? Är det meningen att man ska fatta vad det är? Om inte, varför är det då med? Eller är det kanske för att visa att han är en tuffing? ;-) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_nemo_ Posted February 6, 2005 Author Share Posted February 6, 2005 Så här i efterhand när man ser på manuset och storyn så märker jag ju hur mycket jag har krånglat till historien....:) Allt är väldigt invecklat. Det ska vara en metafor, om en man som faller för en frestelse och därmed förorsakar sitt eget öde, den han skjuter är alltså i grund och botten sig själv. När jag filmade den så fick man se "rånaren" springa iväg och ta av sig masken, då fick man se att det var en ung samuel som var rånaren (han sköt sig själv allså i metaforen, detta fanns dock inte med i manuset) En ung Samuel skjuter i början av filmen, därefter spelas metaforen upp, hur han föll för frestelsen. Därefter i slutet så spelas samma scen upp igen som i början. Denna gång faller han inte för frestelasen och metaforen för djävulen som misslyckas spelas upp............scenen där Lucifer krossar något i sin hand kom inte med i filmen, utan jag filmade Lucifer sittandes på en mörk plats och kollade uppåt och sa "du vann igen"......Jag håller faktiskt på just nu att klippa om filmen, har kortat ned den 10 min, tagit bort början och slutet, låtit den sluta efter att Lucifer släcker ciggen och man hör skottet, och ska lägga på en berättarröst och tona ner allt religiösa mumbo jumbo......... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr.waga Posted February 7, 2005 Share Posted February 7, 2005 Ah-ha, nu är jag med på noterna! Nu förstår jag hela metafor-biten. Kul idé, du kommer väl att lägga upp den nyklippta versionen? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trollsländan Posted February 8, 2005 Share Posted February 8, 2005 hej.. först när jag läste manuset hängde jag inte riktigt med i historien, men jag får en massa bilder i huvet och en massa egna associationer. När jag sedan läst din förklaring till manuset fattar jag tanken, och jag tycker det är en bra idé. Jag gillar ditt sätt att tänka när det gäller manuset, men jag tänker så här, du kanske ska börja spana på en ny idé som antingen är helt annorlunda, men med samma metaforiska tankar, eller ta det bästa, det du tycker håller i det här manuset o göra ett nytt. Jag vet känslan med o va trött på ett manus, o de är ingen god förutsättning för å göra nåt bra, men för all del, ta vara på idén i allafall. Lycka till! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_nemo_ Posted February 8, 2005 Author Share Posted February 8, 2005 Tack så mycket för tipsen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts