Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej, idag är det söndag så jag kan inte ringa butiken så jag ställer frågan här. Det finns en ny teknik som ger samma korta skärpedjup som i systemkamera utan att behöva bygga om den. Har glömt vilket märke det var och vad den hette, priset var på ca17000kr. Är det ngn som kan ge mig förslag på dels vad tekniken heter samt förslag på vilken videokamera som har tekniken.

Visst kan man sätta på en adapter och använda "vanliga linser", men det blir lite otympligt.

Mvh Berne

Postad
Jag vet inte om någon ny teknik som får vanliga videokamera att magiskt få kort skärpedjup, men det finns nyare videokameror med större sensor och som har utbytbara objektiv med stillbildsfattning. Den billigaste är nog NEX-VG10 för ca 17.000 precis som du skriver:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=711764

Bra hittat! Den verkar ju hur kul som helst till ett bra pris. Skall nog se om inte den passar in i mitt stall senare :)

Postad
Den verkar tråkigt nog inte ha något läge för progressivt.

Det kan vara så att den spelar in en progressiv bild fast lagrar den i en interlacad ström.

Postad

Dessutom om kameran spelar in progressivt så lagras hela bilden exakt vid en tidpunkt till skillnad för interlaced där udda linjer lagras vid en tidpunkt och jämna vid en något senare tidpunkt om jag uppfattat det rätt.

Postad
Dessutom om kameran spelar in progressivt så lagras hela bilden exakt vid en tidpunkt till skillnad för interlaced där udda linjer lagras vid en tidpunkt och jämna vid en något senare tidpunkt om jag uppfattat det rätt.

Men vad är det för praktisk skillnad om det enda som kommer ut är interlaced?

Postad
Men vad är det för praktisk skillnad om det enda som kommer ut är interlaced?

För att i redigeringen så sätts det ihop till progressiva helbilder igen. Så funkar det t ex både med Canon (PF) och Sonys (PSF) sedan långt tillbaka.

Postad
Det ryktas att en förbättrad modell NEX-VG20 snart ska lanseras, kan vara värt att kolla upp.

Det skulle inte vara dumt, då NEX-VG10 "suger", om ni ursäktar min slang. Den ser cool ut, men presterade dåligt när jag testade den. Brusig, dåligt med manuella kontroller och har dessutom inte XLR vilket jag tycker borde finnas med på en sådan modell.

Postad
Det skulle inte vara dumt, då NEX-VG10 "suger", om ni ursäktar min slang. Den ser cool ut, men presterade dåligt när jag testade den. Brusig, dåligt med manuella kontroller och har dessutom inte XLR vilket jag tycker borde finnas med på en sådan modell.

Just XLR och manuella kontroller är väl det som det pratas om på VG20. Brusig, menar du att sensorn är dålig eller det inte går att stänga av autogain eller testade du med standardzoomen 18-200 som inte är precis ljusstark (3.5-6.3)?

Postad
Bläddrade igenom usergroupen på vimeo, lämnade en del att önska. Hela försöket känns märkligt från Sonys sida, i slutändan är det familjepappor som köper, och det kanske är meningen också. Vore kul att se försäljningssiffror på den där...

Spar in semesterkassan och köp en sån här istället: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=11309545

Man kanske ska fråga efter budgeten först innan man föreslår en tre gånger så dyr kamera. Mitt bud är att istället välja en hybridkamera som GH2.

Postad
Man kanske ska fråga efter budgeten först innan man föreslår en tre gånger så dyr kamera.

Sur-Sten är på hugget, som vanligt!

GH2 är ingen hybridkamera, det är en DSLR utan spegel. Punkt.

Såhär skriver för övrigt en ägare på Blooms VG-10 artikel: "Still aliases, has moire, rolling shutter which I feel is about the same quality as the 550d"

...antar att uttrycket "spiken i kistan" är på sin plats.... Skulle köpa en HV20 med vibrerande 35mm adapter alla dagar i veckan, framför en VG-10.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...