Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Sökte till högskolan nu i veckan och på prio 1 blev det Film och TVproduktion på Högskolan i Dalarna.

09-10 gick jag Dokumentärutbildningen på Ölands folkhögskola och jag undrar nu om det är ett bra nästa steg i utbildningsväg. Notera att mitt intresse för dokumentärproduktion är ganska svalt, vilket jag upptäckte under dokumentärutbildningen. Jag vill mer åt spelfilmshållet.

Mitt slutmål när det gäller utbildning är än så länge National Film and Television School i London, Danska Filmskolan eller "i sämsta fall" DI. Inriktning förmodligen regi eller foto.

Så för att sammanfatta i en fråga: Kan Film och TVproduktion på Högskolan i Dalarna vara ett bra nästa steg och en bra förberedelse till NFTS, Danska filmskolan och DI eller borde jag välja en annan väg?

Tack på förhand!

Postad

Du ämnar alltså att gå alla de där 3 (en redan avklarad)? Jag skulle kunna tycka att det inte känns riktigt befogat, såvida det inte är så att du känner att du inte fått ut tillräckligt av din förra utbildning och nu vill börja om igen och lära dig från början. Jag har ingen egen erfarenhet av någon filmutbildning alls själv, men att gå två st fullbordade "basics" utbildningar och sedan spetsa det, känns väl, för mig lite överdrivet inom den här branschen.

Du känner dig alltså inte redo för att möta NFTS eller Danska filmskolan, nu direkt, alltså? Man kan ju tycka och tänka mycket, men jag tror faktiskt det skulle vara värt ett försök i alla fall:) om du redan har viss teknisk erfarenhet.

Postad

Förstår vad du menar. Jag skulle gärna söka till NFTS, DF, eller DI redan nu, men jag tänker som så att de skolorna kollar vad man har gjort innan inom den yrkesinriktningen man har sökt till och hur det går på intervjun när de sedan bestämmer vilka som ska bli antagna. Om vi då tar regi och foto, som jag nämnde, som exempel. Jag har ingen film att visa upp som jag har regisserat och det ända jag har att visa upp i fotoväg är 2-3 dokumentärer filmade med DV. Jag fick i och för sig en del beröm för mitt foto under utbildningen, bla av en brittisk ljussättare som gästföreläste. Och det är här utbildningen i Dalarna kommer in, eftersom man då får möjlighet att göra lite spelfilmer som man sen kan visa upp. Men jag vet inte..

Eftersom jag är mer intresserad att spelfilm så känns Dokumentärutbildningen som att det var lite fel val, mest på grund av att vi berörde vissa delar av det spelfilmsinriktade lite ytligt, vilket är förståeligt, men gjort är gjort.

Jag skulle gärna gå en skola likt den i Prag, där man får inrikta sig lite mer mot den inriktningen som man är intresserad av. Men den kostar pengar och jag vet inte vad det är för kvalitet på den.

Problemet är att jag inte har några pengar att lägga ut för utbildningsavgifter och då blir jag väldigt begränsad till Sverige.

Någon som förstår hur jag tänker..?

Postad

Förstår precis vad du menar, tänkte bara säkerställa att du inte slösar bort (onödigt) mycket tid på att göra "samma sak". För grundutbildningar blir ju mycket detsamma, men om du kan finna dig ett gäng som har potential på den skolan så säger jag inget mer än: "Go get it!", för det är ju trots allt något du verkar brinna för, och där är ju egentligen ingen tid alls bortslösad.

Jag precis som du skulle gärna plugga utomlands ett tag, på en större, mer renommerad skola. Men frågan är egentligen om det inte är ett slöseri med pengar, för det du vinner mest på, i slutändan, är att hitta ett gäng som du passar in och kan producera film med. Det är, vad jag tror, det allra viktigaste i slutändan, att ha människor runt om sig, som kanske inte ligger på samma nivå till kunskap, men i alla fall till motivationen.

Lite off the track kanske, men kände att jag behövde säga det där :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...