Julpynt Film Postad 3 april 2011 Postad 3 april 2011 Hej! En sak jag tänkt mycket på är hur t ex juryn på filmfestivaler kan bedöma regin i en film. Till skillnad från manuset, som man faktiskt kan "kolla på" och bedöma, så kan man ju inte direkt "mäta" regin i en film. En regissör gör ju väldigt mycket, men hur kan juryn veta att just regissörens insats var bra? Är de med vid inspelning eller vad? Lite svårt att förklara men jag tror ni förstår min fråga. Lika med specialeffekterna i en film, de kan ju bedömas liksom eftersom man faktiskt ser att de är bra. Men hur kan man avgöra regin? Det är ju inte direkt något som syns? Tacksam för svar! :) 0 Citera
tomgrejs Postad 4 april 2011 Postad 4 april 2011 att bedöma regin är som att bedsömma filmen i helhet. regissörens vison är ju filmen. så bland annat, casting skådespelarinsatser, musik, ljud, bild, sceneri och manus bedöms i regin. allt har ju fått godkännande av regissören på något vis. däremot kan man ju undra om det finns någon skillnad på bästa film och bästa regi.... 0 Citera
Christian van Caine Postad 5 april 2011 Postad 5 april 2011 Där håller jag inte med, regissören ger directions vad han/hon vill uppnå med de olika delarna av filmen, men hur slutresultatet blir beror helt på hur skickliga de olika exempelvis redigerarna, ljudläggarna, skådespelarna, kostymörerna osv är. Vad jag däremot skulle säga är ett tecken på bra regi är uppenbart bra val! Gissar av frågan att dömma att du inte har så stor erfarenhet av film, så det är svårt att förklara exakt hur ett bra val ser ut, men bäst syns det i skådespeleriet. Ett fantastiskt exempel är i de nya Star Wars-filmerna. ALLT uttrycks i dialog, & när den krystas fram så är det fanimej alltid i lugn ton medans folk promenerar omkring lite planlöst. Det gör en ap-tråkig scen som ingen bryr sig om. En bra regissör hade lagt upp scenen helt annorlunda för att få dynamik (dvs variation, mer eller mindre), samt att skådespelarna verkligen hade spelat sina roller istället för att bara leverera repliker. Det kan dock, om man inte är van, vara svårt att avgöra vad som är dåligt skådespeleri & vad som är dåligt regi, men en hint brukar vara ifall skådespelarna har gjort bra roller tidigare. Det har Ewan McGregor VERKLIGEN gjort, alltså är det inte han :-) 0 Citera
Julpynt Film Postad 5 april 2011 Författare Postad 5 april 2011 Där håller jag inte med, regissören ger directions vad han/hon vill uppnå med de olika delarna av filmen, men hur slutresultatet blir beror helt på hur skickliga de olika exempelvis redigerarna, ljudläggarna, skådespelarna, kostymörerna osv är. Vad jag däremot skulle säga är ett tecken på bra regi är uppenbart bra val! Gissar av frågan att dömma att du inte har så stor erfarenhet av film, så det är svårt att förklara exakt hur ett bra val ser ut, men bäst syns det i skådespeleriet. Ett fantastiskt exempel är i de nya Star Wars-filmerna. ALLT uttrycks i dialog, & när den krystas fram så är det fanimej alltid i lugn ton medans folk promenerar omkring lite planlöst. Det gör en ap-tråkig scen som ingen bryr sig om. En bra regissör hade lagt upp scenen helt annorlunda för att få dynamik (dvs variation, mer eller mindre), samt att skådespelarna verkligen hade spelat sina roller istället för att bara leverera repliker. Det kan dock, om man inte är van, vara svårt att avgöra vad som är dåligt skådespeleri & vad som är dåligt regi, men en hint brukar vara ifall skådespelarna har gjort bra roller tidigare. Det har Ewan McGregor VERKLIGEN gjort, alltså är det inte han :-) Helt rätt, är väldigt ny inom film så behöver all lärdom jag kan få :) Tycker att det du sa lät bra. Sen kan man ju diskutera hur filmen hade blivit utan regissörens insatser, skådespelare kan ju tolka en roll väldigt bra och de flesta skådisar har ju en viss känsla för hur en film vara. Tycker nästan att man skulle slå ihop Bästa Film och Bästa Regi till ett pris. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.