Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag kommer att inom en snar framtid köpa en ny dator (stationär) för att kunna redigera mina Full HD-klipp. Jag brukar redigera i skolan i Final Cut pro men eftersom jag inte är en Mac-människa så kommer det bli en PC för min del. Kommer troligen använda Adobe Premiere eftersom det ska (enligt vad jag hört) påminna mycket om Final Cut samt jobbar bra med After Effects. Jag håller nu på att filma en musikvideo i Full HD som det senare ska lägga filter, effekter m.m. på. Jag behöver hjälp att hitta en dator som "flytter" på bra för mina behov. Jag har i princip noll koll på vilka komponenter datorn bör ha. Vad bör ramminnet vara på? Processorn m.m.

Jag är villig att betala mellan 10 000 - 12 000 kr. Datorn kommer även användas till tung musikproduktion.

Postad

Jag kan inte svara för vilka ljudkort du ska ha för musikproduktion, men för redigeringen med Premiere Pro CS5 bör du, om du ska köra "Full HD" (utgår ifrån att det är AVCHD i ngn form), ha följande:

- Minst 2 hårddiskar (en för operativsystem, en för video-/ljudfiler - gärna 7200prm diskar)

- Minst 6 GB ram (om du har råd är 8 eller 12GB bra för ex Canon 7D/5D/etc material)

- Win 7 64 bit

- QuadCore CPU

Inte nödvändigt, men bra:

- nVidia grafikkort för hårdvaruacceleration av effekter i Premiere Pro (ingen skillnad alls i After Effects), ex nVidia GTX285, GTX470, m fl. (Detta gör stor skillnad för AVCHD-klipp då stor del av processorkraften går till att spela upp videoklippen).

Sidenote: Eftersom du studerar, så kan du dessutom skaffa Adobes program mycket billigare genom studentlicenser.

//Max

Postad
Jag kan inte svara för vilka ljudkort du ska ha för musikproduktion, men för redigeringen med Premiere Pro CS5 bör du, om du ska köra "Full HD" (utgår ifrån att det är AVCHD i ngn form), ha följande:

- Minst 2 hårddiskar (en för operativsystem, en för video-/ljudfiler - gärna 7200prm diskar)

- Minst 6 GB ram (om du har råd är 8 eller 12GB bra för ex Canon 7D/5D/etc material)

- Win 7 64 bit

- QuadCore CPU

- nVidia grafikkort för hårdvaruacceleration av effekter i Premiere Pro (ingen skillnad alls i After Effects), ex nVidia GTX285, GTX470, m fl. (Detta gör stor skillnad för AVCHD-klipp då stor del av processorkraften går till att spela upp videoklippen).

Sidenote: Eftersom du studerar, så kan du dessutom skaffa Adobes program mycket billigare genom studentlicenser.

//Max

Vad tror du att ett sånt här paket kan kosta? Jag kommer nog börja med 8 GB ram. Filmar med en 550D så det är väll samma filer som 7D's filer.

Jag var inne på Datorfixarna i Piteå där jag bad dem slänga ihop ett bra paket, som skulle vara perfekt för mina behov. Här är listan http://datorfixarna.com/catalog/datorbyggaren.php?offerid=13576. Vad tycker ni om listan? Priset blev över 13 000 kr utan skärm, Hade tänkt igentligen max 12 000 kr gärna med skärm.

Postad

För att spara lite, hade jag själv bytt SSD-disken mot en enklare 7200rpm systemdisk. (SSD är nice, men dyrt - grafikkortet är viktigare i mitt tycke). Det BORDE gå att hitta ett billigare moderkort (Asus är dock ett bra märke).

Då kan du kanske få råd med ett nVidia-kort istället för ATI (om du fortfarande överlever priset).

//Max

Postad
Skippa SSD o byt till Nvidia kort

Så om jag har förstått det rätt så satsa på ett Nvidia kort. Är de speciellt annpassade till redigering? Ni tror inte att en SSD hårddisk kan behövas för att slippa rendera stup i ett?

Postad

- Win 7 64 bit

- QuadCore CPU

//Max

Vad kostar CS5 med studentrabatt?

Postad
Så om jag har förstått det rätt så satsa på ett Nvidia kort. Är de speciellt annpassade till redigering? Ni tror inte att en SSD hårddisk kan behövas för att slippa rendera stup i ett?

Adobe har anpassat just PPro CS5 till en beräkningsteknik som nVidia kallar CUDA - den finns inte hos några andra kort. (Just nu supporteras nVidia GTX 285, 470 av de billiga korten)

SSD är snabbt, men datahastigheten hos AVCHD-video är inte särskilt hög så det räcker lätt med 7200rpm-diskar.

Postad

Samma, sort of. Det finns tre versioner: Den "vanliga" och tvåstudentversioner, Student/Techer och EDU. EDU är lite dyrare, men kan användas för kommersiellt bruk (dvs betal-jobb) och dessutom uppgraderas till en "äkta" version när du slutar skolan.

//Max

Postad
Samm, sort of. Det finns tre versioner: Den "vanliga" och tvåstudentversioner, Student/Techer och EDU. EDU är lite dyrare, men kan användas för kommersiellt bruk (dvs betal-jobb) och dessutom uppgraderas till en "äkta" version när du slutar skolan.

//Max

Fungerar inte Student/Teacher efter att man gått ut högskolan? Varför kan man inte använda Student/teacher för kommersiellt bruk?

Postad
För att spara lite, hade jag själv bytt SSD-disken mot en enklare 7200rpm systemdisk. (SSD är nice, men dyrt - grafikkortet är viktigare i mitt tycke). Det BORDE gå att hitta ett billigare moderkort (Asus är dock ett bra märke).

Då kan du kanske få råd med ett nVidia-kort istället för ATI (om du fortfarande överlever priset).

//Max

Vad för moderkort rekommenderar du? Vad ska jag kolla efter när jag köper ett?

Postad

Utan att på något sätt vara tokexpert (längre) på datorer har jag alltid byggt (ca 2-3 hundra stycken) med Asus-moderkort och sällan blivit beskriven. Vilket är mer baserat på lite olika kriterier: Vilken CPU, vilket chipset (som styr valet av CPU eller tvärtom), antal minnesplatser, mängden "onboard grejer" (dvs extra ljudkort, grafikkort, RAID chip, firewire,etc). Ju fler desto desto dyrare. Viktigast är väl att inte sätta sig i sitsen att behöva "kasta" minnen om du vill ha mer minne i framtiden. Kolla med datorleverantören.

Enligt Adobes licensavtal får man inte använda den billigaste versionen till kommersiellt arbete. (Hur nån ska kunna kolla det är en annan sak, så är fallet...)

/Max

Postad
Utan att på något sätt vara tokexpert (längre) på datorer har jag alltid byggt (ca 2-3 hundra stycken) med Asus-moderkort och sällan blivit beskriven. Vilket är mer baserat på lite olika kriterier: Vilken CPU, vilket chipset (som styr valet av CPU eller tvärtom), antal minnesplatser, mängden "onboard grejer" (dvs extra ljudkort, grafikkort, RAID chip, firewire,etc). Ju fler desto desto dyrare. Viktigast är väl att inte sätta sig i sitsen att behöva "kasta" minnen om du vill ha mer minne i framtiden. Kolla med datorleverantören.

Enligt Adobes licensavtal får man inte använda den billigaste versionen till kommersiellt arbete. (Hur nån ska kunna kolla det är en annan sak, så är fallet...)

/Max

Så här står det på Adobes sida:

Får man använda Adobe Student and Teacher Edition för kommersiellt bruk? Ja. De som köper denna produkt får använda den för både personligt och kommersiellt bruk.

Så det lutar åt den här versionen, 6 437 kr är väldigt prisvärt om man jämför med standard utgåvan som kostar över 32 000 kr.

Postad

Ha... ingen är ofelbar... dom har ändrat i det legala... Tror fortfarande inte att den går att uppgradera till en vanlig licens dock (studentlicenser går vanligen inte att uppgradera alls).

Adobe Student and Teacher Edition = Går inte att uppgradera.

EDU Edition = Går att uppgradera till nästa "riktiga" version.

//Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...