Gå till innehåll

Hjälp att filma musikvideo


TheQuo

Recommended Posts

Jag ska dra ner till Stockholm och spela in en musikvideo i helgen och behöver lite hjälp. Jag vet inte i vilket format jag ska filma i, har en 550D, det som fiinns att tillgå är

720p 50/60 fps

1080P 24/25/30 fps

Ungefär 10-15 % ska vara i slowmotion och resten normalt. Jag har hört att man ska köra 50 el. 60 fps om man tänker dra ner hastigheten på klippet men går att spela in allt i 50fps? Eller måste man ha bestämt i förväg att dessa ska vara i slowmotion då kör vi 50/60 medans dessa ska vara normalt 24/25/30? Hur gör ni när ni spelar in?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Det beror helt enkelt på vart du ska visa den, ska den läggas ut bara på YouTube så ska du helt klart köra på 720p, Musikvideos brukar vara ''snabba'' ändå om du använder slowmotion, från en till en annan så jag rekommenderar dig använda 1080p du får du större upplösning och 30fps fungerar utmärkt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Använd så hög fps som möjligt för alla slowmotionscener. Resultatet blir mycket bättre.

För webben (eller broadcast) så duger 720 gott.

 

Tänk på att du egentligen inte kan välja 30 fps eller 60 fps, då de följer NTSC-standarden, beroende på om du har kameran inställd på PAL eller NTSC.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...