Gamepost Postad 15 mars 2011 Postad 15 mars 2011 Hej! Jag har en ''shotgun'' mic men den funkar inte alls bra, ljudet är värdelöst, köpte den för billigt. Jag undrar vilken är den BÄSTA micken du får i huvudet som skulle funka med Canon VIXIA HV40, jag går inte in i detaljer för jag vet inte alls mycket om mickar. Jag har ingen ''limit'' på priset, bara man kan använde den till en långfilm/kortfilm och funkar jättebra så räcker det för mig :) 0 Citera
Mattias Valenca Postad 15 mars 2011 Postad 15 mars 2011 Vad som är den bästa mic som finns att få för pengar är såklart en smakfråga, men om jag får välja helt fritt skulle jag rekomendera Schoeps CMIT-5U eller Sennheiser 416. Båda kräver dock fantommatning, men det ordnar du lätt med en BeachTek DXA-2T. Schoeps CMIT-5U kostar runt 17000:- och Sennheiser 416 kostar runt 12000:-, sen ligger väl BeachTeken på runt 200 USD. Vill du ha en lite enklare och billigare lösning så kan Rödes NTG-2 eller Röde VideoMic vara alternativ som funkar bra. VideoMic är bra om du vill ha en mikrofon som sitter fast på kameran. Värt att ha i åtanke dock är att ingen av dessa kommer att ge dig "filmljud" i samma ljudkvalité som amerikansk långfilm. Det kräver en extern inspelningsenhet med bättre ljudkvalité och framförallt att en person "bommar" (håller mikrofonen över dem på en sk. boom pole) de som har dialog och mycket efterbearbetning. 0 Citera
Gamepost Postad 15 mars 2011 Författare Postad 15 mars 2011 Jag tänker på Rödes NTG-2, men har den kan man sätta dit den på en HV40? 0 Citera
Mattias Valenca Postad 15 mars 2011 Postad 15 mars 2011 Om du vill ha en mic som du kan sätta på kameran skulle jag rekomendera RödeVideo Mic, det är samma kapsel som i NTG-2an + att du kan koppla den direkt till HV40n med minitelekontakt. Annars finns det separat shockmount med kamerafäste för ntg-2an också. 0 Citera
Christian van Caine Postad 16 mars 2011 Postad 16 mars 2011 Det är stor skillnad på Videomic och NTG-2, men det finns hållare att köpa till NTG-2 så att man kan fästa den på kameran. 0 Citera
Mattihp Postad 30 april 2011 Postad 30 april 2011 Det är stor skillnad på Videomic och NTG-2, men det finns hållare att köpa till NTG-2 så att man kan fästa den på kameran. Finns det även hållare för att sätta NTG-2 på blixtskon på en 550D? Vad kan isf en sådan heta på exempelvis Thomann? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.