Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjo!

Jag ville bara slänga upp en tråd här och kolla med alla de som är mer erfarna inom området och har lite mer insikt i teknologins framtid:

Jag sitter just nu och tittar på de nya Macbook Pro 2011 modellerna och försöker bestämma mig för vilken jag ska beställa och vilka uppgraderingar jag skall lägga till. Problemet för mig är att jag inte är speciellt insatt när det kommer till hårdvara och när det kommer till annat än processorhastighet och RAM är jag ganska vilsen.

Om ni hade pengarna till att köpa vilken som helst av dessa datorer med valfria uppgraderingar men ni ändå ville få ut det mesta per krona vilken skulle ni då välja? Vilken anser ni mest prisvärd och vilken ser ni som den bästa framtidsinvesteringen? Den är tänkt att användas främst till videoredigering men det kommer nog förekomma diverse grafik- och musik-program samt några spel på den med. Jag skulle gärna vilja kunna använda datorn i 3-5 år utan att ny teknologi gör den irrelevant.

Just nu ser den kraftfullare 15tummarn med uppgraderad RAM och skärm ut som det bästa alternativet. Antagligen byter jag till en SSD HDD och köper en extern Thunderbolt HDD vid senare tillfälle. Är det en bra lösning eller är det bättre att lägga mindre pengar och vara beredd på att köpa en ny om två år igen?

Postad

Att använda en laptop i 5 år kan möjligen vara väl optimistiskt, iofs rätt beroende på ditt behov av att sitta med det senaste av allt i mjukvara. Apple är iofs rätt duktiga på att klippa bakåtkompatibiliteten emellanåt, men trots det tror jag en Mac "håller" längre än en PC... (Vid behov GÅR det ju också att köra Windows)

Jag skulle se till att ha 8GB ram (inte nödvändigtvis Apple original) och det största ATI-grafikkortet med 1GB ram. Beroende på mjukvara går ALL utveckling mot GPU-acceleration/rendering av det mesta (effekter/h.264 rendering/Open CL) och grafikkortet går inte att uppgradera i efterhand.

Rätta mig den som har tror jag har fel, men det känns som att driftsäkerheten hos SSD inte är 100 ännu. Även om det är snabbt. (Vi har haft ett gäng på firman som har pajat)

//Max

Postad
Att använda en laptop i 5 år kan möjligen vara väl optimistiskt, iofs rätt beroende på ditt behov av att sitta med det senaste av allt i mjukvara. Apple är iofs rätt duktiga på att klippa bakåtkompatibiliteten emellanåt, men trots det tror jag en Mac "håller" längre än en PC... (Vid behov GÅR det ju också att köra Windows)

Jag skulle se till att ha 8GB ram (inte nödvändigtvis Apple original) och det största ATI-grafikkortet med 1GB ram. Beroende på mjukvara går ALL utveckling mot GPU-acceleration/rendering av det mesta (effekter/h.264 rendering/Open CL) och grafikkortet går inte att uppgradera i efterhand.

Rätta mig den som har tror jag har fel, men det känns som att driftsäkerheten hos SSD inte är 100 ännu. Även om det är snabbt. (Vi har haft ett gäng på firman som har pajat)

//Max

Med GPU menar du ett separat grafikkort eller en inbyggd grafikenhet i processorn som i de nya Intel-processorerna?

Postad

Glömde den... tror på bägge. Intels lösning ser intressant ut då den är byggd för ändamålet, frågan är om det går att "komma åt" den för andra codecs/wrappers. Initialt verkar det som att den har stöd för H.264, VC1 och MPEG2 (= konsumentformaten för streamad media och Bluray). Men Intel är duktiga på codecs (dom har codec development packs för nästan alla förekommande codecs inkl DV / HDV / MPEG 2 / XDCAM / XDCAM EX / 422 / etc) så det finns hopp.

Bara för att en teknologi är sjuk snabb/optimerad på en sak behöver den tyvärr inte fungera i videoredigeringsvärlden. "Notis" i sammanhanget: Anledningen till att exempelvis Adobe valde CUDA GPU-teknik istället för Open CL var att Open CL var optimerat på ett enda sätt: Spruta ut frames så fort det går (tänk spel/cad/3D-beräkningar etc). Det fanns ingen som helst tanke på att man behövde behålla synkronisering av saker och ting - dvs att en effekt faktiskt måste behålla exakt 25fps, inte 25.02 eller 24.98. Dessutom var ATI's SDK helt värdelös och funkade inte med 64-bits teknologi och var inte ens halvklar på Mac-plattformen. Det gjorde Open CL omöjlig att använda, vilket rimligen kommer att ändras över tid...

//Max

Postad

Hej Max. vad är det för SSDer som pajat d.v.s. modell och tilverkare.

Så vitt jag vet har t.ex. intels SSDer lägre returnerings frekvens än vanliga roterande 7.200 diskar.

Jag skulle nog i dagsläget väntat några månader och köpt intels tredje generation av SSDer, plockat ut den interna disken ur macen och satt in den i ett externt chassi samt använt SSDn som intern.

Å andra sidan skulle jag i överväga att köpa dator så fort jag bara kunde och om intels SSDer släpps i vår är lite osäkert etc, allt p.g.a. oroligheterna i Japan.

A ja god natt på er och mvh /Pontus w

Postad

//Max

Jag håller med Max.. jag är ju något färgad med tanken på jobbet ;) Men jag kör den nya större 15" och den är galet fet! Sen att tro den skall hålla i 5 år.. det gör den säkert frågan är väl bara om inte allt annat springer från en.. dvs jobbar du med samma mjukvara och samma kamerasystem osv då fungerar den alldeles säkerligen lika bra om 5 år som idag.. men kittar du som jag ny kamera, byter redigerings mjukvara osv osv då brukar den vara kopplat även till ny hårdvara på datorn tyvärr. Ex. filmar du med DV/HDV kamera så kan du idag klippa långfilm på en 3 år gammal MacBook utan problem :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...