Gå till innehåll

Byggbelysning på 4100k?


Cameraguy

Recommended Posts

Hej!

 

Har sökt runt på lite olika affärer med bygglampor, väljer man att köra på 55w lysrörslampor så ligger dom alla på en temperatur på 4100k. Har testat dom lite i butik och dom ser ut att ge ett ganska mjukt och vitt ljus. Har läst runt och dom säger att det är grönt ljus man får av 4100k, stämmer detta? Blotta ögat är det vitt, men detta går väll endå att vitbalansera i kameran?

 

Någon som har erfarenhet av lysrörsbelysning i form av bygglampor? Fungerar 4100k för "allmännbelysning"?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja det skulle jag inte våga satsa på. Det ska vara helt vanliga raka lysrör som heter typ "fullfärg deluxe" 950/930. Sen spelar det ingen roll vilken armatur du använder, hitta nån i en container eller köp en för filmbruk för ett fåtal tusen beroende på hur smidig/billig du vill ha. Ett annat alternativ är att ha singelrör och fästa dem i ett c-stand.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle använda 18w 60cm eller 55w 120cm raka rör, varma (930) eller kalla (950) helt enkelt för att resten av filmbranchen använder dem och jag vet att de är rätt i färg. Det finns runda också sk ringlight men vet inte vad de heter/kostar. Det kanske finna nån annan variant men skaffa isåfall en färgtemperaturmätare och kolla att de är rätt i färg varm/kall grön/magenta. Dessutom får du ett mjuk ljus med långa rör vilket är själva idén med lysrör...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...