Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Undrar lite över ljudprylsköp! Har varit helt inne på att införskaffa mig en Zoom H4n, men fick tipset att hoppa över den och gå direkt på en Fostex FR2 LE istället.

Den är visserligen dyrare, men den är tydligen värd dom extra slantarna enligt många!

Frågan är då vad man skall satsa på för mik? Det blir mestadels dialoginspelning i skiftande miljöer. Typ både inomhus och utomhus.

Sennheiser MKH 416 tyckte han som rekommenderade Fostexen att jag skulle ha, men den är för dyr tycker jag.

Finns det något annat än Sennheiser som är ok? Jag behöver inte ha superproffs-ljud, men samtidigt vill man ju inte bli besviken.. Går det att hitta någon mik för 3-4000:- som är passande till vad jag skall ha den till?

Och samma vad gäller Fostex:en. Finns det någon annan i den prisklassen och ev lite billigare som är vettig?

Hur står sig ex Marantz PMD 661? i förhållande till Fostexen?

Som vanligt tacksam för alla svar!

Vänligen

Anders

Postad

NTG-3 ligger på ca 4.500 och ska vara ett bra budgetalternativ till MKH416. Själv har jag en begagnad NTG-2 som jag är nöjd med, kostar ny ca hälften av en NTG-3.

Postad

Vi kör med en Fostex FR2 LE och Röde NTG-3 med zeppelinare, "katt" och bom. Bortsett från att jag hatar alla sladdar (varken jag eller min kollega är några ljudtekniker och tycker det mest att det är jobbigt men vi är mycket väl att ljudet ytterst viktigt) så tycker jag att det är lättarbetad utrustning. Den kan upplevas som stor och klumpig men den tar bra ljud och det är ingen raketforskning att sköta den. Kombinationen med Röde NTG-3 är bra, den kan man spela in väldigt allround med, har både kört location och voice over med den (även om den inte är optimal för VO.).

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=6710165

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=10117463

Postad

Hej!

Tack för era svar. Gillar det du skrev med raketforskning!! Exakt! Det skall inte vara det, utan enklast tänkbara med ett ljud som ändå är väldigt bra. Röde NTG-2 har jag läst en del om och den har ju fått mycket bra lovord. Om NTG-3 ligger runt 4500:-

som StenR säger så kan den ju vara ok med! Vet inte men Scandinavian verkar ligga rätt högt i pris ofta tycker jag..

Ja, ja! Då har jag fått lite kött på benen i alla fall. Får väl se vad det blir till slut..!!

Ingen som känner till Marantzen? Den ligger tydligen runt 5-600 USD så aningen billigare än Fostexen.

Postad

Observera att länken jag angav var med zeppelinare och "katt" vilket kostar extra. Bara micken ä kostar 4500 (3600 exkl.) http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=8348377. men det finns säkert de som ligger lägre. Vi handlade där för att vi köpte hela vår kamera/ljudutrustning på en gång och då ville vi ha det från samma leverantör, dessutom kan man be om ett bättre pris när man handlar mycket!

Postad

Jodå! Det är sant..bättre pris ju mer man köper! Så kan det bli ibland.. Fan att man inte valde schack eller bowling till hobby istället!

Det är ingen billig grej att göra film..!! Men det är rätt kul, så det väger ju upp en del i alla fall!

Tack så mycket för era svar

Anders

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...