Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Precis som rubriken antyder funderar jag på att köpa ny kamera. I dagsläget överför jag allt material från min Panasonic nv-gs 280 till Premiere Pro med DV-band och i realtid. Filerna som importeras blir .avi filer, vilket jag tyckt varit smidigt i redigeringen. Nu funderar jag på att köpa Panasonic HDC-SD600. Vilket format blir det när man för över filerna då? Funkar det i Premiere Pro? Hur många minuters filmande klarar man sig på om man har ett 2 gigabytes minneskort och filmar med bästa upplösning? Vilka är fördelarna med HDC kameran kontra nv-gs? Har inga ambitioner om att göra toksnygga filmer, vill bara helt enkelt prova nånting nytt än DV-band. Vad tror ni? Har surfat runt lite och i alla fall beslutat mig för att jag inte vill ha en HDD kamera. Vad tror ni?

Postad

Det är en AVCHD kamera som spelar in i 1920 x 1080 och h.264 codec. Fördelarna är givetvis mycket högre upplösning (ca 4.5x högre) och att du kan få ut 50 bilder/sek om du ex vill ha snygg slow motion i nån scen. Du kan välja kvalieten, men spelar du in i 17Mbit/sek bör det bli nånstans runt 15 minuter på ett 2GB kort.

Du behöver minst PPro CS4 alt Premiere Elements 8 (eller 9) för att kunna klippa filmerna och du får också räkna med att renderingar och annat tar MYCKET längre tid. Du bör ha en rätt snabb dator (2- eller 4-kärnig CPU och helst 4+ GB ram). Har du CS5 kan du med fördel skaffa ett nVidia grafikkort som stöder GPU-acceleration (lista på vilka kort som fungerar finns på Adobes hemsida) vilket snabbar upp det hela enormt mycket.

Sen finns det givetvis en uppsjö av andra program som stöder kameran också, men dom har jag funktionsmässigt sämre koll på.

//Max

Postad

Tack för inputen Max, sitter med Win 7 64-bitars och (4-kärning cpu, tror jag) PPro CS5 och 4 gig i ram, så det skall väl fixa hyfsat till en början. Får väl uppgradera ramen efter hand, tack än en gång!

Postad

Har nu köpt kameran, sitter & leker lite fram och tillbaks för att lära mig. Blir nyfiken på det du skriver om 50 bilder/sek och snygga slowmotions. Är jag helt ute & cyklar, men på vilket sätt kan man göra för att få en snyggare slowmotion än att bara dra ner speeden? Glöm inte, jag är nybörjare.

Postad

Istället för att dra ner "Speed" ändrar du filmens Framerate.

- Gör en 25fps sekvens

- Ställ om klippets fps genom att högerklicka på det i Projektfönstret och välj Modify > Interpret Footage. Ställ om till 25 fps.

- Släng ner det i sekvensen.

Nu blir det perfekt 50% slow mo.

//Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...