Gå till innehåll

Mörka miljöer, korta avstånd, ingen tid för inställningar, vilken kamera? Dslr?

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag behöver en kamera för att filma människor i trånga miljöer, alltså behov av mycket vidvinkel.

Kameran behöver vara så bra som möjligt på att filma i mörka miljöer då det inte finns möjlighet att sätta upp belysning.

Då det är live/dokumentär-filmning så finns ingen tid att planera eller stoppa händelser för att ställa in bilden så detta måste funegra också, att foto på språng.

Jag kör nu med canon xh-a1, hv30 samt billigare modeller men har nu börjat kika på dslr, typ canon 550d för att filma med istället då jag förstått att just mörkerfilmning blir bättre med dessa, eller har jag fel?

Ljud tar jag oftast med en trådlös mygga eller med en röde mic till xh-a1

Eller separat med en zoom h2

Vad kommer jag att vinna resp förlora på att springa runt med en 550d jämfört med min xha1?

Autofokus?

Mörkerfilmning?

Bildstabilisering?

Mycket tacksam för synpunkter!

Postad

Det kan bli dyrt att hoppa runt med en DSLR. För det första måste du dra all skärpa själv, autofokus är bara att glömma. För att göra det smidigt så är det nästan ett måste att ha follow focus så att du lättare kan dra skärpan. Sen för att få ett hyfsat resultat handhållet så måste du ha en rigg av något slag. Det blir alldeles för instabilt annars. Även med en bra rigg så måste du koncentrera dig på att köpa objektiv med bildstabilisator för att få ett bra resultat. För att fota i mörka situationer bör objektivet även ha ett lågt bländartal. Båda dessa saker gör objektivet dyrare.

Mörkerfotografering blir väl helt okej, beroende på vad man har för krav. Jag är inte jätteförtjust i kornigheten som ett högt isotal för med sig, men det är en smaksak.

Här hittade jag lite exempel på hur det kan se ut med högt ISO:

http://www.youtube.com/watch?v=yOd51Lsy9wU

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...