fönstret15 Postad 27 mars 2011 Författare Postad 27 mars 2011 Som någon redan sagt så är första dialogen lite skum. Det finns inget riktigt incitament för Jonathan att dra ut till skogen. Du måste komma på något bättre än "snälla gör mig tjänst" "nä" "jo, snälla" "okej då".. Jag har gjort en ny version av detta som jag har förlängt med några sidor. Den förlängda delen handlar kortsagt om att Jonathan kommer fram till bäcken där han får vänta på David. Men efter ett tag hörs ett människoskrik och Jonathan börjar leta efter David i skogen, men sedan ger han upp sökandet och på hemvägen är slutet samma som i den senaste versionen. Problemet är den att eftersom vi inte känner/förstår Jonathan och inte förstår hans koppling till David så förstår vi inte varför han ens borde fundera på saken. Vem är Jonathan? Är han 30 år gammal? 10 år? Så fort du sätter ålder på honom så målar du redan upp åtminstone en liten bild på hur hans omgivning ser ut. Telefonsamtalet med David kan också fungera som ett redskap för att vidare måla upp en bild av Jonathan och deras förhållande. Är Jonathan skyldig David en tjänst? Är David en bra vän? Blir Jonathan rädd, orolig, glad, eller kanske irriterad när David ringer? Om Jonathan är en 16-årig finnig datornörd och "David" istället är en tjej i hans klass som han är kär i, och "David" ringer och berättar att de ska ha en liten fest i skogen och att hon tycker att Jonathan är söt och övertygar honom till att komma dit, så har vi en vettig anledning till varför Jonathan smyger ut och sticker dit. Om Jonathan är en 28-årig man är situationen inte alls trovärdig. Men i detta fallet kanske sitter Jonathan redan och väntar på att samtalet ska komma och är rädd? Kanske Jonathan och David har ett skumt kriminellt förflutet, och Jonathan är skyldig David en tjänst? Då förstår vi åtminstone att han är tvungen gå ut till skogen. Angående hur Jonathan "är" och "ser ut" så måste jag erkänna att jag inte vet det själv, det är därför som jag inte har beskrivit honom. Men jag ska förhoppningsvis göra det. Men jag vet i alla fall att han är runt 20-25 år. Att man inte får reda på varför Jonathan ska ut till skogen är i princip meningen. Först ska det liksom vara mystiskt, att han måste men ändå inte vet själv vad som ska hända. Angående de andra telefonsamtalen i skogen så ska jag ändra de, men hur säger jag inte än. 0 Citera
fönstret15 Postad 27 mars 2011 Författare Postad 27 mars 2011 å just ja, slutet: antingen skippar du det helt och hållet eller så vidareutvecklar du det (ex: Jonathan vaknar och tror att han drömde, men vi ser ett bitmärke/sår/whatevz, o.s.v.) Ok, tack för tipset. Ska tänka på det. 0 Citera
Mr A Postad 28 mars 2011 Postad 28 mars 2011 Angående hur Jonathan "är" och "ser ut" så måste jag erkänna att jag inte vet det själv, det är därför som jag inte har beskrivit honom. Men jag ska förhoppningsvis göra det. Men jag vet i alla fall att han är runt 20-25 år. Det är alltid en början. Se bara till att inte överdetaljera honom i manuset med irrelevant information, bara. Att man inte får reda på varför Jonathan ska ut till skogen är i princip meningen. Först ska det liksom vara mystiskt, att han måste men ändå inte vet själv vad som ska hända. Okej, ja, jag förstår vad du menar. Men då tror jag du kommer behöva bygga upp mystiken redan innan telefonsamtalet; alltså skriva ihop en ny startpunkt. För i nuläget känns det mer konstigt än mystiskt. 0 Citera
fönstret15 Postad 28 mars 2011 Författare Postad 28 mars 2011 Okej, ja, jag förstår vad du menar. Men då tror jag du kommer behöva bygga upp mystiken redan innan telefonsamtalet; alltså skriva ihop en ny startpunkt. För i nuläget känns det mer konstigt än mystiskt. Nu har jag skrivit en ny version av detta manus där jag har förlängt "introt" och "slutet". Introt börjar precis som innan med att Jonathan sitter framför datorn. Men, istället för att "bara" surfa på nätet hit och dit så läser han sina e-mail istället. Han öppnar en av mailen där det står att en anhörig (och hans/hennes sambo) till honom har problem och att David kommer därför ringa upp Jonathan på mobilen för att be om hjälp. Sekunderna senare ringer mobilen. Slutet: Jonathan vaknar och flämtar, precis som det var hittills. Men nu går han ut i köket för att dricka vatten, och sedan handlar det kortsagt om att han upptäcker att delar av hans lägenhet står i oreda, dessutom märker han blodfläckar som leder in till hans rum, och dörren står på glänt. Jonathan tvättar ansiktet och sätter sig framför datorn igen för att läsa sina mail. Han klickar på den översta där det står utan avsändare "se upp, kolla bakom dig", vilket Jonathan gör, och därmed möter han varelsen igen. De utgör en kort, liten och "ouppfattbart" konversation och sedan anfaller varelsen Jonathan igen. Slut. Vad tycks? 0 Citera
Mr A Postad 3 april 2011 Postad 3 april 2011 Nu har jag skrivit en ny version av detta manus där jag har förlängt "introt" och "slutet". Introt börjar precis som innan med att Jonathan sitter framför datorn. Men, istället för att "bara" surfa på nätet hit och dit så läser han sina e-mail istället. Han öppnar en av mailen där det står att en anhörig (och hans/hennes sambo) till honom har problem och att David kommer därför ringa upp Jonathan på mobilen för att be om hjälp. Sekunderna senare ringer mobilen. Slutet: Jonathan vaknar och flämtar, precis som det var hittills. Men nu går han ut i köket för att dricka vatten, och sedan handlar det kortsagt om att han upptäcker att delar av hans lägenhet står i oreda, dessutom märker han blodfläckar som leder in till hans rum, och dörren står på glänt. Jonathan tvättar ansiktet och sätter sig framför datorn igen för att läsa sina mail. Han klickar på den översta där det står utan avsändare "se upp, kolla bakom dig", vilket Jonathan gör, och därmed möter han varelsen igen. De utgör en kort, liten och "ouppfattbart" konversation och sedan anfaller varelsen Jonathan igen. Slut. Vad tycks? SVårt att säga utan att läsa nya utdraget, enligt mig. Men hur kan Jonathan inte ha upptäckt blodfläckarna in till hans rum när han vaknade? Eller är det så att dem är helt färska och inte var där när han gick ut ur rummet? 0 Citera
fönstret15 Postad 3 april 2011 Författare Postad 3 april 2011 Men hur kan Jonathan inte ha upptäckt blodfläckarna in till hans rum när han vaknade? Eller är det så att dem är helt färska och inte var där när han gick ut ur rummet? När Jonathan vaknar är det ju mörkt i hela lägenheten. Han går ut till köket där han tänder lampan. Sedan släcker han lampan och går tillbaka till sitt rum där han tänder lampan, och ser då blodfläckarna. Alltså tänder Jonathan lampan i sitt rum först när han kommer tillbaks från köket. Men iaf, ska lägga upp den nya versionen den här veckan. 0 Citera
fönstret15 Postad 4 april 2011 Författare Postad 4 april 2011 Här är nya versionen.FÖRFÖLJAREN.pdf 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.