Gå till innehåll

Vad krävs för att sända direkt på webben?


Carl W

Recommended Posts

Hej!

(Om denna tråd är felplacerad ber jag om ursäkt och ber moderator flytta tråden rätt.)

 

Jag har några funderingar om vad som behövs för att sända live på en hemsida, jag är bara amatör, så detta är endast en kul grej..

* Vilka kablar behövs? (Har en JVC HD7, funkar den till detta ändamål?)

* Kommer det att kosta något? Hur mycket/ för vad?

* Vilken mjukvara till datorn rekomenderas?

* Hur fixar man en hemsida som är klar för att visa live-tv?

 

Det var de frågorna jag funderade över. Fyll gärna på med info om detta!

Länk till kommentar
Share on other sites

Bambuser gör så att vem som helst kan sända över nätet. Du kan dessutom bädda in en spelare på din egen hemsida där man kan följa dina sändningar, precis som YouTube-spelaren fast med livevideo i stället.

 

Bambusers fokus är att streama mobiltelefoner och webbsändningar, men jag har sett professionella produktioner via Bambuser och bild- och ljudkvaliteten har varit superb då.

 

Ustream är amerikansk tjänst med inriktning på all typ av video, medan Bambuser är svenskt. Testa det!

Länk till kommentar
Share on other sites

Man kan köra med 3e parts klientmjukvara som t.ex Adobe flash media encoder mot tjänster som Bambuser, så får man lite mer kontroll på kvalitén. Det kräver dock att man läser på lite. Men streamtjänsterna brukar ha bra nybörjar guider. Jag har själv kört Bambuser skarpt, senast under Almedalsveckan i somras. Funkar mycket bra.

 

Har inte kört ustream skarpt men testat lite och de har en hel del intressanta funktioner. Bl.a. en egen klient gör att man kan mixa mellan flera kameror. Finns fler program som kan sånt också t.ex. livewire.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, USB är en annan typ kabel och gränssnitt. USB används normalt inte som överföring av strömmande video på prosumerkameror motsv.

Firewire är en egen standard med specifika kablar som inte passar med USB alls. Alltså krävs det att din dator har Firewire inbyggt eller extrakort.

 

Om du inte vet om skillnaden på Firewire och USB bör du verkligen läsa på om du ska försöka streama live med din kamera.

Annars är enklare att du köper en vanlig enkel webbkamera och använder den istället. Då kör du via USB.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, då är jag med. Trodde det var samma som med webcam, alltså usb.. Men icke.

Nåväl. Funkar bambuser till att sända från videokamera, via firewire, eller är det bara webcam & mobiltelefon?

Skulle du kortfattat förklara hela förloppet, särskilt konakten från det instreamade i datorn, till det att det sänds på en hemsida. Måste man skicka till någon server, och hur funkar det? Är det bambuser som används till allt?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Tack för användbara och intressanta länkar!

Har dock några frågor ändå:

* Vilken bredbandshastighet krävs för att sända HD? (mobilt bredband)

* Får jag en länk till en "flashplayer-ruta" av Bambuser?

* Jag kommer att sända från Hornborgarsjön till en kommuns eller skolas hemsida . Kan det finnas några svårigheter med det?

* Borde inte det finnas uppkoppling där? (ligger mellan Skara, Skövde & Falköping)

* Kan det vara något krux med rättigheter?

 

Tacksam för ytterligare hjälp! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Glöm HD så slipper du en rad problem som du måste lösa.

Kör du Bambuser så är det deras villkor som gäller gällande upplösning osv. Du kommer givetvis provköra så fort som möjligt.

Bredbandshastighet som krävs om du inte kör en tjänst så får du räkna matte. Enkelt tar du den bitrate du sänder gånger antalet tittare.

Sänder du i 500Kb och har 30 tittare så krävs det ca 15000Kb eller 15Mb. Som sagt väldigt enkelt räknat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Då har du inte så mycket val kring vilket format du ska sända med, eller du slipper fundera på det om jag uttrycker mig annorlunda.

Kör du med t.ex. AdobeFlashMediaEncoder så ställs mycket in i programmet. Du får själv kolla vad linan kommer orka med och vad din dator klarar komprimera. Testa är A och O i detta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej igen! Provade att testsända nu i veckan med min JVC HD7. Jag kopplade in kameran i datorn (med vanlig firewire) och gick in på Bambuser. Kameran finns som tillval i menyn där man väljer om man vill sända från webcam/videokamera. Jag väljer då min kamera, men då kommer det upp typ: "no connection"

Vad kan felet vara? Är det någon inställning i kameran? (tror att jag har letat igenom dess inställningar ut & in)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...