Gå till innehåll

Vad krävs för att sända direkt på webben?


Carl W

Recommended Posts

Hej!

(Om denna tråd är felplacerad ber jag om ursäkt och ber moderator flytta tråden rätt.)

 

Jag har några funderingar om vad som behövs för att sända live på en hemsida, jag är bara amatör, så detta är endast en kul grej..

* Vilka kablar behövs? (Har en JVC HD7, funkar den till detta ändamål?)

* Kommer det att kosta något? Hur mycket/ för vad?

* Vilken mjukvara till datorn rekomenderas?

* Hur fixar man en hemsida som är klar för att visa live-tv?

 

Det var de frågorna jag funderade över. Fyll gärna på med info om detta!

Länk till kommentar
Share on other sites

Bambuser gör så att vem som helst kan sända över nätet. Du kan dessutom bädda in en spelare på din egen hemsida där man kan följa dina sändningar, precis som YouTube-spelaren fast med livevideo i stället.

 

Bambusers fokus är att streama mobiltelefoner och webbsändningar, men jag har sett professionella produktioner via Bambuser och bild- och ljudkvaliteten har varit superb då.

 

Ustream är amerikansk tjänst med inriktning på all typ av video, medan Bambuser är svenskt. Testa det!

Länk till kommentar
Share on other sites

Man kan köra med 3e parts klientmjukvara som t.ex Adobe flash media encoder mot tjänster som Bambuser, så får man lite mer kontroll på kvalitén. Det kräver dock att man läser på lite. Men streamtjänsterna brukar ha bra nybörjar guider. Jag har själv kört Bambuser skarpt, senast under Almedalsveckan i somras. Funkar mycket bra.

 

Har inte kört ustream skarpt men testat lite och de har en hel del intressanta funktioner. Bl.a. en egen klient gör att man kan mixa mellan flera kameror. Finns fler program som kan sånt också t.ex. livewire.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, USB är en annan typ kabel och gränssnitt. USB används normalt inte som överföring av strömmande video på prosumerkameror motsv.