Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag är helt ny på det här med videoredigering...

 

Jag filmade ett steelband (oljefatsband) i en replokal med en enkel kamera. Kameran tog iofs upp ljudet, men för att få bättre ljud hade jag även en bra mikrofon kopplad till en minidisc. Jag brydde mig inte om filmklappa eftersom jag hade sett en bekant synka genom att lägga vågformerna under varandra. Om jag kan göra på det sättet så blir det lätt att synka, eftersom låten jag spelade in har en tydlig inräkning med koklocka.

 

Jag har tillgång till iMovie på en Mac och Movie Maker på en PC, men jag är osäker på om något av dessa program räcker för att kunna jämföra och synka med vågformerna.

 

I värsta fall så skulle jag kanske kunna använda ett rent audioprogram för att jämföra vågformerna och trimma starten på minidiscljudet sa den ljudfilen börjar vid samma tidpunkt som kameraljudet (jag satte på minidiscen innan jag satte på kameran).

 

  • Går det att synka med vågformer i iMovie?
  • Går det att synka med vågformer i Movie Maker?
  • Finns det något gratisprogram med vars hjälp man kan synka med vågformer?

Posted

Tack för svar!

 

Ja, ett sätt skulle alltså vara

 

  • Ta in kameraljudet och minidiscljudet till Audacity
  • Synka minidiscljudet till kameraljudet mha vågformerna
  • Trimma starten på minidiscljudet sa den ljudfilen börjar vid samma tidpunkt som kameraljudfilen
  • I iMovie byta ut kameraljudet mot det trimmade minidiscljudet

Det kräver dock två program, Audacity + videoredigeringsprogrammet. Det vore onekligen smidigt om man kunde göra allt i ett och samma (videoredigerings-)program.

Posted

Jag är som sagt helt grön på videoredigering. Jo, det ser onekligen ut som att man kan se två vågformer under varandra i båda programmen. Jag försökte läsa på om iMovie och fick intrycket att man bara kunde se en vågform i taget. Jag får läsa på lite mer... :r

 

Tack för hjälpen!

Posted

Det här är vad jag har kommit fram till för den händelse att någon annan undrar över samma sak:

 

 

  • iMovie '08
     
    I iMovie '08 kan man i och för sig se vågformen för ett importerat audiospår. Däremot så tror jag inte att man kan synka mha vågformer av flera skäl:
    • Jag kunde inte ändra vågformens tidsupplösning.
    • Jag tror inte att man kan se vågformen för kameraljudet.
    • Även om man kunde det så tror jag inte att det finns någon vy där man kan se två vågformer under varandra.

    Senare (och även tidigare!) versioner av iMovie kan ev. ha möjligheten att synka med vågformer.

     

     

    [*]Movie Maker 6.0

    Det gick ganska bra att synka med vågformer. Jag kunde se kameraljudets vågform tillsammans med det importerade audiospårets vågform mot en gemensam tidsaxel. Dessutom så kunde jag ändra vågformernas tidsupplösning. Några synpunkter dock:

    • Jag kunde inte flytta det importerade audiospåret i godtyckligt små steg. Jag var tvungen att flytta det minst ett snäpp som jag misstänker motsvarar tiden för en bildruta.
    • Möjligen kan det vara så att man bara kan förflytta audiospåret multiplar av tiden motsvarande en bildruta.

 

Jag har inte blivit expert på något av programmen så jag kan mycket väl ha missat något. Rätta mig gärna om jag har fel!

Posted
Det här är vad jag har kommit fram till för den händelse att någon annan undrar över samma sak:

 

 

  • iMovie '08
     
    I iMovie '08 kan man i och för sig se vågformen för ett importerat audiospår. Däremot så tror jag inte att man kan synka mha vågformer av flera skäl:
    • Jag kunde inte ändra vågformens tidsupplösning.
    • Jag tror inte att man kan se vågformen för kameraljudet.
    • Även om man kunde det så tror jag inte att det finns någon vy där man kan se två vågformer under varandra.

    Senare (och även tidigare!) versioner av iMovie kan ev. ha möjligheten att synka med vågformer.

     

     

    [*]Movie Maker 6.0

    Det gick ganska bra att synka med vågformer. Jag kunde se kameraljudets vågform tillsammans med det importerade audiospårets vågform mot en gemensam tidsaxel. Dessutom så kunde jag ändra vågformernas tidsupplösning. Några synpunkter dock:

    • Jag kunde inte flytta det importerade audiospåret i godtyckligt små steg. Jag var tvungen att flytta det minst ett snäpp som jag misstänker motsvarar tiden för en bildruta.
    • Möjligen kan det vara så att man bara kan förflytta audiospåret multiplar av tiden motsvarande en bildruta.

 

Jag har inte blivit expert på något av programmen så jag kan mycket väl ha missat något. Rätta mig gärna om jag har fel!

 

I alla bildredigeringsprogram så kommer du bara kunna flytta ljudet per frames och inte hundradelssekunder. Ett alternativ är att synka ljudet till början exakt genom ett ljudredigeringsprogram såsom Logic etc.

Posted
I alla bildredigeringsprogram så kommer du bara kunna flytta ljudet per frames och inte hundradelssekunder. Ett alternativ är att synka ljudet till början exakt genom ett ljudredigeringsprogram såsom Logic etc.

 

Vad dumt om det är så! Om man tex fångar en händelse, tex ett hammarslag, exakt i en bildruta så kan man ju vilja ha tillhörande ljud exakt då och inte en halv frame tidigare eller senare. Iofs så har jag tänkt att osynk där ljudet ligger efter bilden borde vara mindre störande än osynk där ljudet ligger före, eftersom ljudet helt naturligt kan komma efter synintrycket på långa avstånd pga ljudets relativa långsamhet. Det här med att låta ljudet komma efter kanske till och med går att använda kreativt som ett sätt att ge känsla av avstånd.

 

Ett bra upplägg skulle kanske vara att ha en grovinställning där man kunde förskjuta ljudet ett helt antal frames kombinerat med en fininställning där man kunde förskjuta det i väldigt små steg +/- 1 frame.

 

Avvikelser i storleksordning 1/25 sekund är ofta hörbara i musik. Tom avvikelser i storleksordningen 1/100 sekund kan vara hörbara under vissa speciella omständigheter.

Posted
Vad dumt om det är så! Om man tex fångar en händelse, tex ett hammarslag, exakt i en bildruta så kan man ju vilja ha tillhörande ljud exakt då och inte en halv frame tidigare eller senare. Iofs så har jag tänkt att osynk där ljudet ligger efter bilden borde vara mindre störande än osynk där ljudet ligger före, eftersom ljudet helt naturligt kan komma efter synintrycket på långa avstånd pga ljudets relativa långsamhet. Det här med att låta ljudet komma efter kanske till och med går att använda kreativt som ett sätt att ge känsla av avstånd.

 

Ett bra upplägg skulle kanske vara att ha en grovinställning där man kunde förkluta ljudet ett helt antal frames kombinerat med en fininställning där man kunde förskjuta det i väldigt små steg +/- 1 frame.

 

Avvikelser i storleksordning 1/25 sekund är ofta hörbara i musik. Tom avvikelser i storleksordningen 1/100 sekund kan vara hörbara under vissa speciella omständigheter.

 

Fördröjning av ljud pga ljudets hastighet funkar inte riktigt på film. Man lägger ofta ljudet i synk även om ljudkällan är tex 300m bort och egentligen nästan kommer en sekund senare.

Dock behövs ofta inte större noggranhet än en frame. Du har ju inte större exakthet på bilden så det är inte helt lätt att se om ett ljud borde ligga mellan två rutor. Men det är klart att det är lite skillnad på en längre region som man vill synka upp mot klippsynken tex, då är det ju bra att lägga det i spiksynk.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...