Jump to content

on-set ljud - undvika eftersynk?

kvi

Recommended Posts

Hej,

jag har fått mitt första ljudassistent jobb, men har sen tidigare en hel del musik erfarenheter.

Ljudteknikern på långfilmen har tidigare arbetat som ljudassistent men gör sitt första gig som "the main man". Här kommer pricken över i'et, nu säger produktionen att de vill om möjligt undvika allt eftersynk, o spela in allt på plats.... ?

Det lämnar mig med två punkter som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med:

1. Detta får mig att tro att ljudteknikern inte kommer att få tid att lära upp mig, vilket innebär att jag måste försöka lära mig grunder o termer snabbt som attan innan inspelningarna börjar.

Vilka tips kan ni ge mig? Termer, grunder, t.o.m. tydliga böcker uppskattas

2. De flesta filmers ljud brukar bestå av stor andel eftersynk, så alla tips o trick för att få så bra ljud som möjligt on-set uppskattas. Vi spelar in scener utomhus, inomhus, i blåsiga miljöer, i fest miljöer etc så vi kommer att tvingas brottas med olika situationer o problem, så alla tips uppskattas!

tack på förhand!

De flesta jobb jag gör behöver aldrig eftersyncas alls, men det underlättar om man har den möjligheten.

Är du bara assistent så är det inget du behöver bry dig om alls till att börja med. Det är ljudteknikers jobb att hålla reda på alla tekniska aspekter & hur dom används, ditt är bara att hjälpa honom/henne med vad personen ifråga behöver hjälp med, exempelvis rigga & dra kablar. Jag sätter ofta mina assistenter på att anteckna åsså.

Sen vet jag ju inte om det egentligen var boom-operator/B-Ljud du menade, hoppas inte det för i så fall vore det ett GRYMT misstag att sätta nån oerfaren eftersom det på sätt & vis är mer krävande än a-ljudet (vilket absolut inte är dans på rosor det heller).

Det jag kan säga konkret är att film-ljud inte har något alls gemensamt med musik ifråga om arbetssätt & metoder, så försök lära dig filosofin bakom mediet först av allt & var väldigt uppmärksam på VARFÖR man gör som man gör i olika situationer.

Tack för svaret!

Antar att jag även får hålla bommen en del dvs att A- & B-ljud faller under hans ansvar, o att han förväntar sig att kunna bolla tankar.

Så jag vill gärna bli så torr som möjligt bakom öronen, innan inspelningen startar. Några tips på var man överskådligt kan få koll på grunderna? Även en bra o tydlig bok skulle vara bra att ha hunnit läsa lite innan... Vad som helst skulle egentligen hjälpa =)

*Tips?

*Tricks?

*Heads-up?

Tar all hjälp jag kan få

De flesta svenska långfilmer eftersynkas så lite som möjligt. Det är dyrt och skådespelarna gör alltid bäst ifrån sig på plats. Sedan om produktionsledningen (och regi) är medvetna om ljudet och även om kostnader etc vid eftersynk så är det bara att tacka och ta emot och utnyttja detta till att få den tid och plats ni behöver. Vissa scener måste eftersynkas, så är det bara, det GÅR inte att få godkänt ljud ibland. Eller det är snarare mindre kostsamt och meckigt att försöka få till ett bra ljud på plats än att eftersynka. Tänk dig tex en scen där skådespelaren ska köra en motorbåt, motorn brummar och vinden blåser etc....svårt läge. Och man sätter inte båden på en trailer i vattnet direkt :) Då tar man ljud men medvetet för att eftersynka efteråt.

Som Christian säger så har A-ljudet huvudansvaret så du behöver inte oroa dig, speciellt inte om du är anställd som assistent och "inte ens" B-ljud. Men du bör kolla vad dina uppgifter kommer bli. Idag är det inte självklart att A-ljudet mixar och B-ljud bommar. Många A-ljud väljer att bomma.

En självklar grej om du blir den som spelar in är att lära dig inspelningsapparaten och allt omkring om ni kör med myggor / sändare / mixer etc. Hur är pirran kopplad. Lyssning till regi och scripta hur ligger den etc. Ska ni synka eran inspelning med kameran? Hur är rutinerna för detta etc. Var med när ni plockar ihop utrustning och lär dig var alla prylar är så du vet var du ska springa när teknikern ber om puffskyddet till 50an :)

Om du är den som ska bomma, eller hålla i extra bom så be att få göra enklare grejer först om du inte bommat tidigare. Säg till hur mycket du gjort innan och vad du kan så du inte får uppgifter du inte bemästrar. Han kanske kör allt själv, spelar in och bommar...är inte ovanligt när man kör mindre set, och du får vara andra bommare och ta enklare grejer.

Lite svårt att komma med konkreta tips då man inte vet vad för prylar som ska användas eller vad ditt ansvar blir. Skiljer sig mycket från produktion till produktion.

Det finns massa allmänna tips om hur man förhåller sig smidigt "på set". Frågar rätt person vid rätt tillfälle etc, men det är sånt man lär sig efter hand också.