Jump to content

Filmutbildning som håller internationella mått

Smörgåsmannen

Recommended Posts

Hallå där, jag är ju vad man skulle kunna kalla en färsking inom såväl nationella som internationella mått inom film, jag kan inte mycket alls och det med en ganska god anledning, jag har varken formell utbildning eller utrustning.

Jag har kikat runt en del, mest på utländska skolor inom film, alla möjliga inriktningar som t ex. redigering,

animationer/3D (räknar in det också), regi, produktion, manusskribent osv. Ser allt som oftast att dessa

även är väldigt breda och du kan, enligt dem bli i stort sett vad som helst inom film efter att ha slutfört

en utbildning på 2-3 år. Har då kikat på skolor som Vancouver Film School, NYFA och Edith Cowan (Aus).

Men då till saken, finns det några Svenska skolor som håller samma standard? Liksom så att du skulle

kunna jobba utomlands eller hoppa på någon form utav Masters examen och därefter kunna jobba i

ett annat land. Alternativt om det finns något i Europa, prisreducerat för EU medborgare kanske?

Hela det här inlägget kan verka överlag ganska förvirrat, men det är nog för att jag själv är förvirrad,

allt detta läsande om universitet och högskolor hit och dit har gett mig ungefär noll och trotts att vissa

program heter något med film, så verkar de mest ha kurser som förbereder för TV och journalistik.

Om ni åtminstone lyckades få ut något av det, så kan ni ju dela med er lite, gärna av egna erfarenheter!

• 1 month later...
  • 1 month later...

Arcada yrkeshögskola medianom utbildning i Finland (utbildning på svenska) och konstindustriella högskolan (tvåspråkig,

men vissa saker även på engelska) Finns också en skola i Riga men jag tror inte den har internationella mått och är mer en konstskola.