Gå till innehåll

Vad får alla i lön?


amazon

Recommended Posts

Hej

 

Nyfiken som jag är (och ovetande) så undrar jag bara över vad alla får i lön. regissörer, skådespelare, writers mm

 

Lön kanske är fel ord men hoppas ni förstår vad jag menar, alltså vad de tjänar per film, och hur stor skillnaden är mot de stora/kända/''bästa'' mot de mindre INDIfilmerna som Gareth Edwards ''Monsters''

 

 

Svar uppskattas mkt,

 

TAck på förhand

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan passa på och fråga här, har alltid undrat om regissörer inom den svenska filmindustrin endast får lön när de arbetar med filmen (för- och efterproduktion samt inspelning) eller om småslantar rullar in så länge filmen går i omlopp på marknaden. I Hollywood kan man ju tala om en procentandel av intäkterna på biografvisningar och video- samt dvdförsäljning, men då gäller väl detta oftast de stora regissörerna? Hur ligger det till i kommunistiska Sverige, nån som vet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Allt är en förhandlingsfråga. Om produktionsbolaget har en liten budget men man räknar med att tjäna pengar på filmen kan regissören få en lägre lön men del i vinsten. Dessutom är de flesta etablerade (typ alla) etablerade regissörer (och skådespelare) egenföretagare/frilansande så de får inte lön utan fakturerar sitt pris. Vad en regissör kostar beror mycket på vad det är för film och hur "stor" han/hon är.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Förutom det som redan sagt kan man konstatera att löneläget generellt ligger betydligt över de minimilöner som det länkades till på Teaterförbundets hemsida. Minimilöner är det absolut lägsta som arbetsgivare med kollektivavtal får betala, lönen för en anställd med lite erfarenhet etc skall alltså vara högre och är i allmänhet betydligt högre.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...