Gå till innehåll

Rengöring med dv band!!


mankan

Recommended Posts

har lite frågor ang rengöring med ett dv band !

 

När ska man göra rent efter ett antal timmar ?

Hur vet man att det är smutsigt, kan man se på det något sätt?

Hur länge ska man köra bandet?

 

lite frågor som man kom på ... kans nån som e kunnig kan svara på detta !!

Länk till kommentar
Share on other sites

Fick du inga instruktioner med rengöringsbandet?

 

Jag har inga exakta uppgifter här, men rengöringsband behöver man köra ganska sällan, tex om man har upptäckt att kameran har fått problem (bilden är helt enkelt inte bra när du tittar på det inspelade materialet) eller inför ett viktigt projekt. Det finns säkert rekommendationer rörande antalet timmar, men det beror också på sådant som inspelningsförhållanden. Om du har använt kameran i en sandstorm så kan det vara ett tips att köra rengöringsbandet.

 

De rengöringsband jag sett skall inte köras mer än tio sekunder, annars kan de skada kameran.

 

Hoppas att det hjälper så länge!

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag körde ett rengöringsband i min kamera från Hama, det var ett ruskit dåligt band för torr-rengöring. först fick jag inte i bandet den vägra spela upp bandet, sen traslar bandet sig, men fick ut bandet till sist, ska återlämna det bandet så fort som möjligt och köpa ett från Sony som de rekomderade i manualen.

 

Men har haft ett liknande band innan, den skulle köras i 30 sek. och inte spolas tillbaka. Bandet var på ca 8-10 min.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...