MooDHooDs Posted December 30, 2010 Posted December 30, 2010 Hej! Jag har premiere pro cs3. När jag har ett klipp och trycker på "render workspace" går det oootroligt långsamt ~1 frame i sekunden. Ändå tycks inte PP använda datorns resurser. Windows Task Manager Cpu usage: ~26% Free memory: ~2000 Datorn: Intel SSD Phenom 965 Quad 3,4 GHz 4 GB DDR3 Radeon 5850 Materialet är AVI i 1440x1080. 0 Quote
Max_H Posted December 30, 2010 Posted December 30, 2010 Edit > Preferences > Render (om jag minns rätt) står den på Performance / Memory? Hur mycket CPU som utnyttjas beror på en massa saker (codec, filter, etc), men kommer aldrig att bli 100%. Det är några av dom stora förbättringarna i CS4 och CS5. /Max 0 Quote
MooDHooDs Posted December 30, 2010 Author Posted December 30, 2010 Finns ingen rendermeny men under general finns det "optimize render for:" och då kan jag välja Performance eller Memory Vad jag väljer tycks inte spela någon roll (startar om programmet som den ber mig att göra). Kan man inte sänka upplösningen temporärt under redigeringen som man kan i after effects och final cut? Det här är ju inte så hållbart med 1 fps när man ska redigera :( Värt att notera dock att samma material flyter relativt bra i after effects när den är markerad som Full 0 Quote
MooDHooDs Posted December 30, 2010 Author Posted December 30, 2010 Laddade ned en trail på PPCS5 för skojs skull, tro fan att det var lika segt och bedrövligt. Ett redigeringsprogram som inte klarar av att spela upp filer, jag börjar förstå varför folk köper klenare macs för att lira med final cut.......... Hur kan man INTE klara .AVI? 0 Quote
GutteG Posted December 31, 2010 Posted December 31, 2010 .avi är en container och kan innehålla många olika komprimeringar så det är svårt att säga vad som gör det segt utifrån det. Sen beror renderingen lite på vad du lägger på för effekter. Gällande PPcs3 så används nog processorn fullt ut, men det kan bara använda en kärna. Titta i systemmonitorn så ska du se att en av kärnorna jobbar häcken av sig. När du väljer "render workspace" så gör PP det. Den renderar det valda området i full upplösning. Spelar du bara upp klippet i monitorn så brukar det gå fint. I monitorn kan du även byta till lägre upplösning på klippet under tiden du arbetar. Prores är en bra grej med mac helt klart. 0 Quote
MooDHooDs Posted December 31, 2010 Author Posted December 31, 2010 .avi är en container och kan innehålla många olika komprimeringar så det är svårt att säga vad som gör det segt utifrån det. Sen beror renderingen lite på vad du lägger på för effekter. Inga effekter, bara direkt ned på bordet/tidslinjen och när jag tycker mellanslag spelas det upp i När du väljer "render workspace" så gör PP det. Den renderar det valda området i full upplösning. Spelar du bara upp klippet i monitorn så brukar det gå fint. I monitorn kan du även byta till lägre upplösning på klippet under tiden du arbetar. Ja i CS5 kan jag välja "render entire work space", det tar lite tid och jag får göra det VARJE gång jag lägger in nytt klipp på tidslinjen, men efter det fungerar det väl hyffsat som jag vill. Men oj vad omständigt... Känns surt när man ändå har en relativt modern maskin. Blir det verkligen inte bättre än så här? 0 Quote
Rogge Posted December 31, 2010 Posted December 31, 2010 Blir det verkligen inte bättre än så här? Jo, det blir det. Men, du berättar inte i vilken codec din avi-fil är i vilket gör det nästintill omöjligt att sia om vad det är för fel. Försöker du tex spela upp en 10-bit 1080i från en hårddisk på 7200RPM så får man det du beskriver, dvs att disken inte pallar att leverera den dataström som krävs för 10-bit 1080i vilket ger väldigt kass uppspelning. - Vilken codec har din avi-fil, var kommer den ifrån? - Hur många fysiska hårddiskar har har du i datorn? - 5400RPM eller 7200RPM? - Är dom partionerade eller inte? - RAID eller inte? - Vilken version av CS5, 5.0.0, 5.0.1, 5.0.2 eller 5.0.3? - Vilket operativsystem har du? Sju stycken frågor - Sju stycken svar tack! :) 0 Quote
MooDHooDs Posted December 31, 2010 Author Posted December 31, 2010 - Vilken codec har din avi-fil, var kommer den ifrån? Hur ser jag det? Det är .m2tfiler som blivit konvenerade till .avi genom ultra video converter. Det är från DVband som jag kört HDVmaterial till, 1080i. - Hur många fysiska hårddiskar har har du i datorn? - 5400RPM eller 7200RPM? - Är dom partionerade eller inte? 5 hårddiskar totalt. 1 st 40 GB (varav 10 GB är ledigt) Intel SSD (OS och CS5 ligger här) 1 st 1TB samsung F3 7200 RPM, scratchdisk 1 st 1TB samsung F3 7200 RPM, här är .avi råfilerna (pationerad i två delar) 1 st 1TB samsung F3 7200 RPM, används inte till detta 1 st 1TB western digital 5400 RPM, används inte heller till detta - RAID eller inte? Nej ingen raid - Vilken version av CS5, 5.0.0, 5.0.1, 5.0.2 eller 5.0.3? 5.0.0 - Vilket operativsystem har du?? Windows 7 64bit edit: ok så här står det i VLC under "kodekdetaljer" Ström 0: Typ: Video Kodek: MPEG-4 Video (DX50) Upplösning: 1440x1080 Bildfrekvens: 25 Ström 1: Typ: Ljud Kodek: MPEG Audio layer 1/2/3 (mpga) Kanaler: Stereo Samplingsfrekvens: 44100 Hz Bitfrekvens: 256 kbit/s (det går för övrigt utmärkt att spela upp i VLC, inget lagg lr något) 0 Quote
Rogge Posted December 31, 2010 Posted December 31, 2010 Hur ser jag det? Det är .m2tfiler som blivit konvenerade till .avi genom ultra video converter. Jag hade använt .m2t filerna om det gick, men jag gissar att det är just det som inte går nu. Hade du haft dom så hade du fått helt annan prestanda än du upplever idag. :) Att kolla codec gör jag med Gspot som hittas här: http://www.headbands.com/gspot 5 hårddiskar totalt. 1 st 40 GB (varav 10 GB är ledigt) Intel SSD (OS och CS5 ligger här) 1 st 1TB samsung F3 7200 RPM, scratchdisk 1 st 1TB samsung F3 7200 RPM, här är .avi råfilerna (pationerad i två delar) 1 st 1TB samsung F3 7200 RPM, används inte till detta 1 st 1TB western digital 5400 RPM, används inte heller till detta Partionerade diskar ger sämre prestanda men är med all säkerhet inte huvudorsaken till det problem du har nu. Jag tror att Ultra Video Converter gjort om filerna till okomprimerad avi, därav problemet med uppspelning då en 7200-disk aldrig pallar att spela upp den. Vet du på ett ungefär hur långa klippen skall vara? Om ja, skriv gärna längd på klippen och hur stora dom är här. Ett klipp räcker. :) 5.0.0 O.k. Att uppgradera till 5.0.3 via Help > Updates gör nog ingen skillnad men kan iaf vara värt att pröva. (Om jag minns rätt går även trials att uppgradera, men är inte helt säker. Det är kanske bäst att gå hit på en gång: http://www.adobe.com/support/downloads/product.jsp?product=98&platform=Windows ) 0 Quote
MooDHooDs Posted December 31, 2010 Author Posted December 31, 2010 Jag hade använt .m2t filerna om det gick, men jag gissar att det är just det som inte går nu. Hade du haft dom så hade du fått helt annan prestanda än du upplever idag. :) Hur säker är det att jag faktiskt får bättre prestanda om jag köper detta, som just nu känns som ett hopplöst program? Har faktiskt sparat ihop pengar till det då jag planerat att köpa det. Men det känns ju lite sådär när det HELA tiden bara krånglar krånglar och krånglar... Med mina skoluppgifter har säkert 2/3 av tiden bestått av att krånglad med adobes programvara... Att kolla codec gör jag med Gspot som hittas här: http://www.headbands.com/gspot[/url] ) Det var ordentligt med information som jag ska försöka återge: Container: File Length Correct Avi v1.0 Interleave: 1 vid frame (40 ms), preload=809 Audio frames: Aligned on interleaves Video 287 MB (98.56%) Audio 4.01 MB (1.38%) AVI Overhead 202 KB (0.07%) Audio: Codec 0x0055 MPEG-1 Layer 3 Info: 44100Hz 256 kb/s tot, Joint Stereo Stat Codec(s) installed Video: MPG4 Codec: DX50 Name: DivX 5.x/6.x Status: Codec(s) are Installed Räcker det? men är med all säkerhet inte huvudorsaken till det problem du har nu. Jag tror att Ultra Video Converter gjort om filerna till okomprimerad avi, därav problemet med uppspelning då en 7200-disk aldrig pallar att spela upp den. Vet du på ett ungefär hur långa klippen skall vara? Om ja, skriv gärna längd på klippen och hur stora dom är här. Ett klipp räcker. :) 48 sekunder, 94,6 MB. Bör ju vara lungt, en F3a ska väl klara att läsa över 100 mb per sekund, om jag inte minns fel Att uppgradera till 5.0.3 via Help > Updates gör nog ingen skillnad men kan iaf vara värt att pröva. (Om jag minns rätt går även trials att uppgradera, men är inte helt säker. Det är kanske bäst att gå hit på en gång: http://www.adobe.com/support/downloads/product.jsp?product=98&platform=Windows ) Ok håller på att ladda nu. 0 Quote
Rogge Posted December 31, 2010 Posted December 31, 2010 Hur säker är det att jag faktiskt får bättre prestanda om jag köper detta, som just nu känns som ett hopplöst program? Därför att Premiere Pro är bland annat gjort för att editera MPEG2 från HDV-kameror, dvs den videoström som finns i .m2t filerna som du får när du fångar med HDV Split. Premiere Pro har aldrig och kommer aldrig att stödja DivX som editeringscodec på ett användbart sätt. Prova .m2t i CS3 och jämför med dina DivX-filer så kommer du att märka skillnad, typ som mellan dag och natt. :) Trialversionen av CS5 stödjer inte MPEG2, så där kan du tyvärr inte testa. Men CS5 har mycket bättre prestanda än CS3. Du kommer dock få det lite jobbigt med endast 4GB RAM med CS5 efterssom Premiere Pro CS5 är ett 64-bitarsprogram som kan och kommer att utnyttja allt tillgängligt RAM vid behov. Desto mer RAM desto bättre flyter CS5. 12GB är "the sweet spot" för Premiere Pro CS5. :) Codec: DX50 Name: DivX 5.x/6.x Där har du problemet. DivX+Premiere Pro=Stora problem. En del får det att fungera hyfsat medans majoroteten aldrig får det att fungera bra, eller tom att öht inte fungera alls vilket du märkt. 0 Quote
Kimster Posted January 3, 2011 Posted January 3, 2011 Och för att bygga på ytterliggare till Rogges svar. DivX är inte ett format du redigerar i oavsett program. Så slipper du att köpa ett annat program o tro att det går mycket bättre. Ska man spendera en massa pengar på en mjukvara så bör man också läsa på och lära sig lite om hur det faktiskt fungerar. Naivt vore det annars. 0 Quote
Recommended Posts