Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Jag har nu i över 6 månader(vilket kanske inte är så mycket) kommit på och arbetat på en tv serie, genre: action.

Men iallafall undrar jag om lite tips när det gäller tv serier förutom den klassiska cliffhangern i slutet av de flesta episoder. Och när det gäller program, ifall de finns några bra program för manusskrivning.

Tack på förhand

Postad

Cliffhanger vill du ha innan reklampauser, inte i slutet av avsnittet om det inte spinner mot ett dubbelavsnitt eller liknande. Mot slutet vill man ha ett closure, något som rundar av avsnittet (men inte den övervägande handlingen på vilken din serie bygger på). Se istället till att ha ett killer pilotavsnitt, och ett killer sista avsnitt (som rundar av handlingen men samtidigt har en major cliffhanger på vilken du baserar nästa säsong) -- Det är ju ändå säsongsvis som du säljer din serie.

Postad

sant, nu när du väl säger det så låter det mer rimligt och självklart bättre, tack för ett så snabbt svar:) har du något tips på manusprogram? Word känns lite, jaa

Postad

Jag skriver i final draft. Det kostar en drös med pengar om man ska skaffa det på det lagliga sättet, men jag gillar programmet. Men om man skriver på svenska rekommenderar jag Celtx, det är gratis och enkelt att använda.

Postad

okej, tack.

vad är skillnaden på final draft och celtix? förutom att celtix är gratis. och vad gör ett manusprogram bra?

tack på förhand

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...