amazon Postad 29 december 2010 Postad 29 december 2010 Hej Jag har nu i över 6 månader(vilket kanske inte är så mycket) kommit på och arbetat på en tv serie, genre: action. Men iallafall undrar jag om lite tips när det gäller tv serier förutom den klassiska cliffhangern i slutet av de flesta episoder. Och när det gäller program, ifall de finns några bra program för manusskrivning. Tack på förhand 0 Citera
Mega99 Postad 29 december 2010 Postad 29 december 2010 Cliffhanger vill du ha innan reklampauser, inte i slutet av avsnittet om det inte spinner mot ett dubbelavsnitt eller liknande. Mot slutet vill man ha ett closure, något som rundar av avsnittet (men inte den övervägande handlingen på vilken din serie bygger på). Se istället till att ha ett killer pilotavsnitt, och ett killer sista avsnitt (som rundar av handlingen men samtidigt har en major cliffhanger på vilken du baserar nästa säsong) -- Det är ju ändå säsongsvis som du säljer din serie. 0 Citera
amazon Postad 29 december 2010 Författare Postad 29 december 2010 sant, nu när du väl säger det så låter det mer rimligt och självklart bättre, tack för ett så snabbt svar:) har du något tips på manusprogram? Word känns lite, jaa 0 Citera
Jokuram Postad 30 december 2010 Postad 30 december 2010 Mitt tips på manusprogram: Testa Page 2 Stage (http://www.page2stage.com/index.htm). Jag har själv inte använt det så jättelänge, men tycker det är hyfsat. Lagom enkelt och gratis. 0 Citera
Spassy Postad 30 december 2010 Postad 30 december 2010 Jag skriver i final draft. Det kostar en drös med pengar om man ska skaffa det på det lagliga sättet, men jag gillar programmet. Men om man skriver på svenska rekommenderar jag Celtx, det är gratis och enkelt att använda. 0 Citera
Mega99 Postad 30 december 2010 Postad 30 december 2010 CeltX är ju det bästa gratisprogrammet för manusskrivning ute. 0 Citera
amazon Postad 30 december 2010 Författare Postad 30 december 2010 okej, tack. vad är skillnaden på final draft och celtix? förutom att celtix är gratis. och vad gör ett manusprogram bra? tack på förhand 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.