Jump to content

GPU i Premiere CS5

Newfilmer

Recommended Posts

Jag har precis testat att rendera ett HD-klipp. Först gjorde jag det med "Mercury playback engine software only" och sedan med "Mercury playback engine GPU acceleration". Det gick fortare utan GPU acceleration. Vad kan det bero på? Jag har GTX 470, Intel i7 950 och 12 GB RAM. Mitt grafikkort ska ju stödja GPU acceleration så visst borde det väl gå betydligt fortare om jag väljer det alternativet??

Export är ett CPU-jobb inte GPU. Skillnaden märks som mest om man exporterar med AME

Om jag exporterar en film i Encore och t.ex. gör en DVD-skiva så är det bara ett CPU-jobb men om jag exporterar med AME så kan jag dra nytta av Mercury playback engine GPU acceleration. Är det så du menar?

Beroende på vad du exporterar och varifrån du exporterar får du lite olika resultat. Generellt sett görs aldrig Encode eller Decode av GPU:n. Däremot effektberäkningen.

Så GPU av eller på märks extremt mycket på en timeline som har en filtyp där CPU:n måste jobba hårt (ex Canon 5D material) med många effekter.

//Max

Om jag exporterar en film i Encore och t.ex. gör en DVD-skiva så är det bara ett CPU-jobb men om jag exporterar med AME så kan jag dra nytta av Mercury playback engine GPU acceleration. Är det så du menar?

GPU (Mercury Engine) ger dig liten/ingen acceleration under export i AME, utan som Max säger, det är i timeline i framförallt Premiere som GPUn gör hästjobbet med t.ex. effekter och h264-material