Jump to content

Jorden - Naturen vs Mänskligheten

david-

Recommended Posts

Så typiskt, alltid nåt stavfel mitt i allt...

Nej alltså själva grejen är att de ska vara en bra gjord animation och jag kom på ett sätt att få jorden att frysa så jag tänkte bara att jag skapar en kortfilm som kan vara inom samma tema. Och de talar ju även om att med globala upvärmningen så kommer det först bli en varm tid men att en istid väntar efter uppvärmningen. Vissa talar ju om en istid inom 15.000 år och så.

Men syftet var inte att göra den realistisk och geografiskt korrekt :)

Såg snyggt ut.

Små grejer jag reagerade på:

jorden ligger för högt de första 30sek. Ser mycket bättre ut när kameran åker in lite.

Lite jobbigt att texten "who needs who..." kommer fram på samma ställe som den förra. Det är för mycket intryckt på för liten yta. Du har väldigt mycket tomrum i bilden där texten skulle passat bättre. Under jorden tex.

"wake up.." texten känns bättre positionerad.

Om du har en sån här stilla stående animering, lägg till väldigt små ändringar i ex position, rotation på allt. Jorden snurrar sakta, vilket är bra. använd samma teknik för texten eller själva positionen för jordklotet.

Det ska va så lite att man inte märker det egentligen men samtidigt ser att allt inte är helt stilla.

Såg snyggt ut.

Små grejer jag reagerade på:

jorden ligger för högt de första 30sek. Ser mycket bättre ut när kameran åker in lite.

Lite jobbigt att texten "who needs who..." kommer fram på samma ställe som den förra. Det är för mycket intryckt på för liten yta. Du har väldigt mycket tomrum i bilden där texten skulle passat bättre. Under jorden tex.

"wake up.." texten känns bättre positionerad.

Om du har en sån här stilla stående animering, lägg till väldigt små ändringar i ex position, rotation på allt. Jorden snurrar sakta, vilket är bra. använd samma teknik för texten eller själva positionen för jordklotet.

Det ska va så lite att man inte märker det egentligen men samtidigt ser att allt inte är helt stilla.

Tack så mycket för feedbacken. Har faktiskt tänkt påd et du nämnde med att texten borde placerats på ett annat ställe, och skulle helt klart gjort något åt det. Ska tänka på det andra också och det stämmer det du säger :)

• 3 weeks later...

Tyckte din animation var Grym! Du skulle inte kunna tänka dig att i snabba drag berätta lite hur du gjorde? Har du animerat Jorden helt själv, Eller använt dig av någon befintlig animation som du sedan klippt in? Förmodar du använt dig av AAE? Är i basic-inlärningsstadiet, därför jag undrar :)

Fred

Tyckte din animation var Grym! Du skulle inte kunna tänka dig att i snabba drag berätta lite hur du gjorde? Har du animerat Jorden helt själv, Eller använt dig av någon befintlig animation som du sedan klippt in? Förmodar du använt dig av AAE? Är i basic-inlärningsstadiet, därför jag undrar :)

Fred

Tack så mycket!

Generellt sätt så kan jag säga att det faktiskt är väldigt simpla medel jag använt även om allt har handlat om justeringar hit och dit.

Fryseffekten på slutet gjorde jag bara med en enkel glow-effect. Här har jag förklarat för någon så jag kopierar det bara:

Actually it was kind of the easiest thing in the whole animation. I just used a simple glow effect on the earth map and made a keyframe on the glow threshold with a low value and then just increased it.

This is an example of how a simple effect can make really cool results, you just need to see possibilities.

Men sen har jag bara använt en högupplöst världskarta som jag använde CC Sphere på vilket gjorde den till ett jordklot, sen roterar jag den då och då.

Använde Trapcode Particular för att göra löven som faller från träden.

Använde mig av Video Copilots stock footages Action Essentials för att göra den flygande jorden när tornet åker upp.

VideoCopilots lensflare plugin Optical Flares för ljusen och väldigt många färgjusteringar.

Förklarade jag som du ville eller lämnade jag några frågor?