Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag håller med men det är en väldig prisskillnad på Sigmas och Canons 24-70. Jag valde Sigma 18-50 EF-S istället för Canons 18-55 trots avsaknad av IS och trots att det inte är full frame.

Postad

japp instämmer bättre köp, blir dock närmare 50mm o därmed tele.

50mm (motsvarande) är klassisk normallängd, om du tycker att det känns som tele så är det för att du föredrar vidvinkel.

Postad

Hejhej! Jag själv har köpt en 550D inte länge sedan. Kommer också använda den till video i framtiden. Hänger lite i tråden för lite tips och grejor.

Jag vill ha lite olika grejor till min så att jag är förberedd för olika scenarior.

Utrustning jag har:

Canon EOS 550D

3x 16gb SD Class 10 ( föredrar mindre kort, billigare att ersätta när de blir korrupta)

Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS - Sisådär just nu. Funkar utomhus iaf...

Canon EF 50/1,8 II - Känns fantastiskt till stillbild, mycket tack vare det låga bländartalet. Under tusenlappen att köpa!

Zoom H4N - Smidig och ganska praktiskt med två XLR-ingångar.

Stativ - Velbon C600 - Lite för lågt och vekt för min smak egentligen. Men fungerar tills jag har mer pengar. Separat pan/tilt är ett måste.

Lite diverse väskor

Utrustning jag skall köpa/skaffa:

Olika objektiv - Vidvinkel känns som ett måste, ev. ett dugligt zoomalternativ också.

Mikrofon, zeppelinare, bom - dyrt! funderar på något budget alternativ ála T-Bone EM9900 till en början för att sen gå över till Röde NTG-serien...

Slider - Eventuellt tillverka själv (dvs. tvinga far min att göra det).

Follow Focus - Tycker att det behövs när man väl filmar och behöver göra justeringar. Antingen så blir det D-focus (finns för ca 1500) eller så får jag min far att hitta på något.

Rejält stativ - Misstänker att mitt stativ kommer misshandlas en del...

Just nu håller jag till i sthlm, så om du inte haft tillfälle att testa 550Ds videoläge själv så kan du ju hojta till :P

Postad

Tack för engagerade svar, än en gång!

Jag har så dåligt tålamod, gillar inte att vela i såna här frågor. Tänkte mig en kamera inkl objektiv för under 10k, nu är jag övertygad om en 60D och jag blir så sugen på att köpa flera objektiv direkt att jag lär komma upp i 20k. Älskar verkligen vidvinkel, 50mm och tele och kan inte bestämma mig för vilket jag föredrar mest.

Postad
Tack för engagerade svar, än en gång!

Jag har så dåligt tålamod, gillar inte att vela i såna här frågor. Tänkte mig en kamera inkl objektiv för under 10k, nu är jag övertygad om en 60D och jag blir så sugen på att köpa flera objektiv direkt att jag lär komma upp i 20k. Älskar verkligen vidvinkel, 50mm och tele och kan inte bestämma mig för vilket jag föredrar mest.

Vilket man "föredrar" har nog mest med situationen att göra :)

Skall man vara Roy Andersson så räcker det ju med en bra vidvinkel... Men en normal människa vill ha bra vidvinkel, några bra fasta, tele och kanske ett par olika zooms.

Postad

"Vilket man "föredrar" har nog mest med situationen att göra"

Utifrån ett hantverksmässigt fotograf-perspektiv, ja. Men nu tänker jag ju utifrån hur jag ska leka med stilar, redan innan det ens finns ett aktuellt projekt. Jag kommer ju att anpassa hela filmens form utifrån mina resurser. Och jag blir begränsad vilket köp jag än gör, så jag måste ju känna efter lite vilken stil jag kommer vilja jobba med mest.

Kommer våga köra så mycket vidvinkel utan att veta om jag har lampor för att bära upp det? Vida bilder förtjänar verkligen en medveten belysning. Med tätare brännvidder kan man jobba lite med oskärpan. Blev lite sugen på en 50mm rakt av.

Just känner jag inte att jag behöver några zooms om jag skulle äga en vid, 50 och tele. Inzoomningar är bara komiska, förutom den i slutet på Rosens namn, eller vertigozoomar. Enligt min ödmjuka åsikt dåra.

Postad
"Vilket man "föredrar" har nog mest med situationen att göra"

Utifrån ett hantverksmässigt fotograf-perspektiv, ja. Men nu tänker jag ju utifrån hur jag ska leka med stilar, redan innan det ens finns ett aktuellt projekt. Jag kommer ju att anpassa hela filmens form utifrån mina resurser. Och jag blir begränsad vilket köp jag än gör, så jag måste ju känna efter lite vilken stil jag kommer vilja jobba med mest.

Kommer våga köra så mycket vidvinkel utan att veta om jag har lampor för att bära upp det? Vida bilder förtjänar verkligen en medveten belysning. Med tätare brännvidder kan man jobba lite med oskärpan. Blev lite sugen på en 50mm rakt av.

Just känner jag inte att jag behöver några zooms om jag skulle äga en vid, 50 och tele. Inzoomningar är bara komiska, förutom den i slutet på Rosens namn, eller vertigozoomar. Enligt min ödmjuka åsikt dåra.

Kan hålla med och förstår hur du tänker. Men en zoom ex. kan också vara rätt praktisk om man exempelvis snabbt vill kunna byta utsnitt utan att flytta stativet. Jag skulle aldrig vilja ha en zoom i bild; men däremot finns det vissa tillfällen där man kanske inte hinner ställa om stativet för att ta en närmare bild. Om man då kan göra en snabb zoom och kunna klippa så att ett ev. jumpcut inte blir enormt så är det ju alltid en fördel. Vidvinkel är också fantastiskt att ha utomhus. När man inte har tillgång till suverän ljusutrustning och är rätt flexibel så skadar det inte att förlägga en del av sina filmer i utomhusmiljöer.

Postad

Ok!

Min tanke från början (som jag visar här i tråden) var att slå till på 18-135 göra det enkelt för mig själv. Det vore så bekvämt, och som sagt; jag är mycket mer för innehåll/språk/vinklar än teknisk kvalité. Men jag har så dålig koll på hur hur snyggt/fult(/användbart?) det egentligen blir i slutändan.

Postad

Nackdelen med 18-135 är väl att en sådan zoom blir en kompromiss, det är varken lika skarpt eller ljusstarkt eller har lika litet skärpedjup som fasta objektiv, och såna behöver du alltså fler av OM du tycker sånt är viktigt. Det betyder inte att det blir dåliga filmer med 18-135 men kanske lite mer som att filma med en videokamera med ett fast zoomobjektiv...

Postad

Ok. jag får försöka leta upp lite referensfilmer och bedöma därifrån. Tack igen.

En till fråga, som kanske kan leda till att jag slutar fråga så mycket, är; har ni själv några böcker i ämnet?

Jag kom över denna på akademibokhandeln, men den var så dyr och jag visste inte om den var för just mig, så jag frågar er först.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1933952601

Den jag hittade var på svenska förresten.

Postad
Ok. jag får försöka leta upp lite referensfilmer och bedöma därifrån. Tack igen.

En till fråga, som kanske kan leda till att jag slutar fråga så mycket, är; har ni själv några böcker i ämnet?

Jag kom över denna på akademibokhandeln, men den var så dyr och jag visste inte om den var för just mig, så jag frågar er först.

Den boken finns ju på bibblan också:

http://biblioteket.se/default.asp?id=8227&extras=582976%2FID

Annars tror jag att det finns någon specialbilaga till tidningen DigitalFoto som hette DigitalVideo (det var en egen tidning förut), du kan fortfarande prenumera på deras nyhetsbrev här:

http://www.firstfoto.se/nyhetsbrev

Postad

Jag tipsar om canons 50 & 85mm objektiv som är väldigt prisvärda. Ett annat tips är ta reda på vilka brännvider du kommer använda mest. Tänkte precis som du, när jag köpte min 550D, att det skulle vara praktiskt, och bra med en "super-zoom" men tyvärr så får man tumma så mycket på ljusstyrkan och skärpa m.m.

Postad
...och den här 50:an?

https://www.fotokungen.com/canon-ef-5018-ii-p-335.aspx

Vem som helst får tipsa mig om objektiv? Beställer nog väldigt snart.

85mm är ju bra men blir väldigt mycket tele på 550D, Samyang MF 85/1,4 är lite billigare och ljusstarkare.

50mm är också tele på en crop-kamera men mycket mer användbart även inomhus. Om du nu ska investera i kamera+50mm, varför inte utnyttja erbjudandet som jag länkade till så blir det inte så dyrt (är bara nöjd kund):

http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=13eos60d60MACRO

Sen kan du ju spara till ett Sigma 30mm/1.4 också (ca 4.000) så har du två bra gluggar (alternativt Samyang 35mm/1,4 eller Sigma 28mm/1,8 som båda passar 5D också). Som tredje skulle jag välja någon 80/85mm och som fjärde Sigma 20mm/1,8.

Sen har jag en zoom för fotobruk med men den använder jag faktiskt sällan numera, men om du vill ha kameran till lite av varje så visst kan du börja med en zoom och skaffa de andra sen, det finns ju mycket begagnat.

Postad
85mm är ju bra men blir väldigt mycket tele på 550D, Samyang MF 85/1,4 är lite billigare och ljusstarkare.

50mm är också tele på en crop-kamera men mycket mer användbart även inomhus. Om du nu ska investera i kamera+50mm, varför inte utnyttja erbjudandet som jag länkade till så blir det inte så dyrt (är bara nöjd kund):

http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=13eos60d60MACRO

Sen kan du ju spara till ett Sigma 30mm/1.4 också (ca 4.000) så har du två bra gluggar (alternativt Samyang 35mm/1,4 eller Sigma 28mm/1,8 som båda passar 5D också). Som tredje skulle jag välja någon 80/85mm och som fjärde Sigma 20mm/1,8.

Sen har jag en zoom för fotobruk med men den använder jag faktiskt sällan numera, men om du vill ha kameran till lite av varje så visst kan du börja med en zoom och skaffa de andra sen, det finns ju mycket begagnat.

Tänk på att Samyang 85mm inte har autofokus. Inte så viktigt vid filmning kanske men mer viktigt vid fotografering.

Postad

Om man reggar sig på den här sajten så får man en gratis pdf-guide om DSLR-filmning:

http://nofilmschool.com/

Postad

Tack, Sten! Det där är ju lysande. Blir användbart.

Ok, hörrni. Beställningen ser ut att bli såhär. Hemskt välkomna att anmärka innan jag genomför det:

Canon 60D - 8999 SEK

Canon EF 50/1.8 II - 990 SEK

SanDisk Extreme SDHC 16GB, Klass 10 - 755 SEK

Samyang MF 85/1,4 för Canon EOS - 2990 SEK

Stativ Digipod 2841P - (Ingår i Samyang-objektivet, värde 795)

Totalt nästan 14000 SEK.

Postad

Ok, hörrni. Beställningen ser ut att bli såhär. Hemskt välkomna att anmärka innan jag genomför det:

Canon 60D - 8999 SEK

Totalt nästan 14000 SEK.

Ser ju bra ut! Lite väl dyrt SD-kort bara. Skulle rekommendera dig att köpa SD-korten på annat ställe. Skulle inte ge mer än 600pix för 16gb klass 10.

Postad

Canon 60D - 8999 SEK

Totalt nästan 14000 SEK.

Det ser bra ut men jag tycker du ska köpa SD-kortet på ett annat ställe. Kanske ett sånt här http://www.tradera.com/Mustang-LeMans-SDHC-32GB-CLASS-10--auktion_301765_125024296

Ett 32GB SDHC Class 10. Jag köpte deras 16 GB kort för 300 kr och den fungerar bra med min 550D.

Postad

Som sagt, kort måste det finnas billigare, och jag har inga problem med klass 6 (Transcend och Sandisk).

Jag hade nog valt 30mm före 85mm, men behoven är ju olika.

Stativet är nog bra för foto men inte för film precis...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...