Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag vet inte om detta är rätt forumdel men jag provar att ställa frågan här.

Jag har en Canon HV30 som filmar underbart utomhus och i ljusa miljöer.

Däremot är jag inte nöjd med resultatet när jag filmar i lite mörkare miljöer.

Då ser det mer ut som om man filmat med en gammal videokamera.

Jag har filmat med programväljaren i Auto och HDV format.

Är kameran så pass mycket sämre i mörker eller finns det något man kan ändra?

Mvh

Postad

Filma aldrig i Auto om det inte är någon semesterfilm eller whatevs :D Auto ändrar inställningarna för att få en synlig bild i alla lägen - Den skiter alltså i bildkvalitén. Så när du filmar i mörkret så trycker den upp inställningarna för att få en så ljus och tydlig bild som möjligt - Vilket resulterar i grain och washed out colors.

Jag vet att i DSLR låser du helt enkelt ISO'n, men vad gäller HV30 tror jag du vill leta efter Chip Gain. Kanske hjälper det helt enkelt att inte filma i Auto.

Postad

Någon Chip Gain hittade jag inte. Är inte så insatt i termer.

Jag provade att bara sätta den i P men det blev ingen skillnad.

Jag gick in under P och valde natt men jag tycker att bilden bara blev lite varmare.

Sedan valde jag shade under AWB(vad är det?) men det blev inte heller någon bra bild.

Bilden är alltså ruggigt bra när jag filmar utomhus i Auto men innomhus blir den mörk och grynig. Det är som att det ligger en mörk "film" med brus(prickar) över motivet.

Vad göra?

Postad

Chip Gain finns inte i menyerna på min HV20 heller. Det man kan göra är att använda stillbildsknappen halvt nedtryckt (minneskort måste sitta i) för att se bländare och slutartid, om de värderna inte ändras längre när man drar upp exponeringen med joysticken så kan du vara säker på att det är gain (elektronisk förstärkning av signalen, ungefär som när man höjer ISO på en stillbildskamera) som slår till. Det finns också några lägen på Canon-kamerorna som är helt gain-fria: Spotlight och Sunset, då kan du inte vrida upp exposure över noll. Ett sista trick som kameran själv använder är att ändra slutartiden till 1/25, inte idealt men det ger ett extra bländarsteg. Och så det sista tricket är naturligtvis att fixa belysningen, åtminstone i de intressanta delarna av bilden. Helt brusfritt blir det aldrig i de mörka partierna men med rätt metod så kan det bli så bra som det här:

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...