Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Kanske är en dum fråga, men jag har sökt efter svar utan att finna något. Så nu hoppas jag att någon här på forumet kanske kan hjälpa mig. När jag filmar med min 550d så slutar den filma efter cirka 1 minut, vet någon hur man ändrar det eller varför det händer? Har ett 32gb, 4 class minneskort om någon undrar.

Tacksam för svar :)

Postad

Ditt kort är för långsamt

Videoströmmen från 550d är på 5-6 MB/s. Class numret står för lägsta garanterade skrivhastigheten i MB/s. Class 6 rekommenderas för videoinspelning.

Vissa säger att snabbare kort än så vid videoinspelning kan göra att processorn i kameran blir överhettad. Det behövs inte snabbare för videoinspelning så det är onödigt att använda. För sekvenstagning av bilder kan det kanske vara bra däremot.

Postad

Okej, har använt både Transcend och Sandisk tidigare, vet inte riktigt vilket utav dom jag föredrar.

Får nog läsa lite mer och se vad som funkar bäst.

Tack :)

Postad
Okej, vilken tur att du förklarade det för mig, höll på att köpa ett class 10 innan jag såg ditt svar.

Tack för hjälpen :D

Jag skulle kolla oerhört noggrant.. jag köpte ett Class 6 till min Canon men det fungerade inte.. ett Sandisk.. det fick också buffert underrun typ efter 30-44 sek beroende på vad som var i bild.

Nu kör jag ett Class 10 och det verkar fungera bra.

Mitt tips är nog att köra på något av de snabbare korten, Sandisk 16GB Ultra 2 fungerar för mig men 32gb Ultra 2 fungerar ex inte (!?) Sjukt skummt men så är det, nu har jag nog ett 32GB Trancendens class 10 om jag inte missminns mig.

Bra att veta om alla SDHC kort är att deras klassificeringar är lite sådär av vad jag har förstått tyvärr.. mao de håller långt ifrån allt vad de lovar men det fick de flesta av oss om försökt använda dem som komplement till SxS kort lära sig den jobbiga vägen..

Postad

Okej, får fråga runt lite mer och se vad folk har för erfarenheter.

Man vill ju inte att kamerans processor ska bli överhettad, hoppas jag hittar en bra lösning.

Snacka om att det här med minneskort är jobbigt, det var lättare att hitta en bra kamera. :)

Tack för dina råd

• 2 veckor senare...
Postad

Har inte upplevt det själv. Har bara class6 kort, men hört från andra att snabba kort gör att kameraprocessorn arbetar sig för varm snabbare. Det är möjligt att de kan ha blandat ihop det med snabba CompactFlash till 5D/7D.

För video ska det inte vara nödvändigt med mer än class 6.

Har inte provat med SDXC ännu, går det att ha filstorlekar större än 4GB på dem? Annars finns det ingen större anledning till att använda dem innan de sjunker i pris.

Postad
Har inte upplevt det själv. Har bara class6 kort, men hört från andra att snabba kort gör att kameraprocessorn arbetar sig för varm snabbare. Det är möjligt att de kan ha blandat ihop det med snabba CompactFlash till 5D/7D.

För video ska det inte vara nödvändigt med mer än class 6.

Har inte provat med SDXC ännu, går det att ha filstorlekar större än 4GB på dem dom här kamerorna? Innebär det att en enda fil får inte vara större än 4gb? Eller innebär det helt enkelt att kameran kan inte spela in mer än 4gb på ett helt minneskort oavsett hur mkt det rymmer?

Fattar nada.

Ska köpa en snart tror jag därför tjatar jag lite med frågor här.

Tack, Yonis

Postad

SDHC är formaterade i FAT32 som tillåter max 4GB stora filer (blir ca. 12 min HD film), de kan max ha 32GB utrymme totalt.

De första SDXC har också FAT32, men kan ha större totalt utrymme(>32GB), fortfarande begränsar dock FAT32 det till 4GB max filstorlek.

Nyare SDXC har ett annat filsystem (exFAT) som stödjer större filer, men frågan är om kameran stödjer det (eller ens klarar exFAT).

Postad
SDHC är formaterade i FAT32 som tillåter max 4GB stora filer (blir ca. 12 min HD film), de kan max ha 32GB utrymme totalt.

De första SDXC har också FAT32, men kan ha större totalt utrymme(>32GB), fortfarande begränsar dock FAT32 det till 4GB max filstorlek.

Nyare SDXC har ett annat filsystem (exFAT) som stödjer större filer, men frågan är om kameran stödjer det (eller ens klarar exFAT).

Står att kameran ska kunna klara av SDXC så innebär det i teorin att man kan spela in längre videoklipp?

Postad

Ja och nej.

SD v.3.0 (första generationen SDXC) med FAT32 har begränsning på 4GB. SD v.4.0 har exFAT som tillåter större filstorlekar.

4.0 standarden sattes i våras så det är inte säkert att canon fick med den i 550D.

Har inte sett några säkra uppgifter på de nyaste korten, men 3.0 ska vara max 4GB precis som det borde.

(Observera att man kan ha större filer på SD-kort om man formaterar dem i NTFS eller annat filsystem, men då följer de inte standarden och kan inte läsas av kameran)

Postad
Ja och nej.

SD v.3.0 (första generationen SDXC) med FAT32 har begränsning på 4GB. SD v.4.0 har exFAT som tillåter större filstorlekar.

4.0 standarden sattes i våras så det är inte säkert att canon fick med den i 550D.

Har inte sett några säkra uppgifter på de nyaste korten, men 3.0 ska vara max 4GB precis som det borde.

(Observera att man kan ha större filer på SD-kort om man formaterar dem i NTFS eller annat filsystem, men då följer de inte standarden och kan inte läsas av kameran)

Tack hemskt mycket för svar. Siktar snarare på en 60d då denna är väderskyddad, känns väldigt tryggt. Kanske dom kamerorna har SD 4.0? Hoppas jag iaf...

Tack igen! Ha de!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...