Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Oj, flera exposure fails. Kör inte på Automatic Exposure när ni filmar, det är ingen bra idé. Kom ihåg 180-graders regeln också, inte bara under dialogscener men även när folk rör på sig. Fanns lite av båda.

Sen är det nog det värsta jag vet när folk tonar ut och in i samma scen - Undvik! :P

Annars var det väl helt okej. Ni har lyckats berätta en historia, och det är ju en grej i sig :) Med ordentliga skådespelare hade det nog sätt väldigt finfint ut :D Diggade dock Gubben som faktiskt var den enda trovärdiga skådespelaren i hela filmen -> Honom får ni inte tappa bort i skogen tills nästa gång ni gör en film :)

Bra jobbat =)

Postad
Oj, flera exposure fails. Kör inte på Automatic Exposure när ni filmar, det är ingen bra idé. Kom ihåg 180-graders regeln också, inte bara under dialogscener men även när folk rör på sig. Fanns lite av båda.

Sen är det nog det värsta jag vet när folk tonar ut och in i samma scen - Undvik! :P

Annars var det väl helt okej. Ni har lyckats berätta en historia, och det är ju en grej i sig :) Med ordentliga skådespelare hade det nog sätt väldigt finfint ut :D Diggade dock Gubben som faktiskt var den enda trovärdiga skådespelaren i hela filmen -> Honom får ni inte tappa bort i skogen tills nästa gång ni gör en film :)

Bra jobbat =)

Tack! Förlåt om jag beter mig som en amatör nu men vad är 180-graders regeln? Och vad menar du med tona ut och in i samma scen? :)

Annars var det schyst att du kollade på den och skrev vad du tyckte, ska tänka på allt tills nästa gång! Tack!

Gubben är föresten min pappa ;) han jobbar som skådespelare och spelar revyer i Örebro, Peter Flack heter han, känd som Hjalmar:)

Postad
Tack! Förlåt om jag beter mig som en amatör nu men vad är 180-graders regeln? Och vad menar du med tona ut och in i samma scen? :)

Annars var det schyst att du kollade på den och skrev vad du tyckte, ska tänka på allt tills nästa gång! Tack!

Gubben är föresten min pappa ;) han jobbar som skådespelare och spelar revyer i Örebro, Peter Flack heter han, känd som Hjalmar:)

180-graders-regeln

För att hålla koll på rörelseriktningar har filmare uppfunnit något som kallas 180-graders-regeln (action axis). Det innebär att om man korsar en tänkt linje som går genom motivet (ungefär som en järnväg) så byts även rörelseriktningen. Med andra ord så kommer motivet att röra sig åt samma håll så länge man filmar från ena sidan och inte går över linjen.

Detta är också viktigt vid exempelvis fotbollsmatcher. Om man skulle klippa in en kamera från andra sidan skulle även spelarna springa åt motsatta hållet (och därmed försöka göra självmål).

http://www.voodoofilm.org/images/filmskola/illustrationer/180regeln.gif

Och med tonandet syftar jag på när de går i skogen, och du tonar till ett annat klipp i samma scen.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...