Raw Postad 22 oktober 2010 Postad 22 oktober 2010 Hejsan trogna medlemmar Jag skulle vilja filma min kommande musikvideo på en övergiven plats i Stockholm. Men jag har ingen aning om hur jag ska få tillstånd till att filma på en sådan plats. Om de är på ett industriområde t.ex. så lär du inte grindarna och dörrarna stå vidöppna så de bara är klampa in å börja filma utan de lär ju vara låst 24/7. Men samtidigt så verkar de som man kan göra så ändå ...? Vet man vem Jan Jörnmark är så verkar de som han bara klampar rakt in i varenda öde ställe han hittar och bara fotar. Så vem är de jag ska börja kontakta och hur ska jag få tillstånd? :) //Patrik 0 Citera
klas persson Postad 22 oktober 2010 Postad 22 oktober 2010 Nu vet jag inte hur Jan Jörnmark gör, då han gör rätt stora prylar och har släppt böcker och liknande, men det vanliga bland urbana utforskare (heter det så på svenska?:)) är att bryta sig in och bara plåta på. Det är halva grejen med den kulturen. Som filmare gör man inte så. Vi letar reda på ägaren, är trevlig och frågar snällt. Får vi nej så låter vi bli. The Great Dying utspelar sig på mängder av sådana här platser, så vi har varit i samma sits. Vi blev inte nekade inspelning på någon av platserna vi ville vara på, man kommer långt av att bemöta folk med ett trevligt sätt. Det är nästan alltid någon som äger de här byggnaderna och de kan ha lite olika krav, t ex att man inte ska se var någonstans det är då det lär drälla av småttingar som inte vill något hellre än att krascha lite rutor. Så det är omöjligt att säga vem du ska kontakta. Lantmäteriet är ett tips. Sedan, när man är färdig, så städar man upp efter sig och ser till att det ser likadant ut som innan så att man inte förstör för nästa filmare som vill använda sig av samma plats. 0 Citera
Raw Postad 22 oktober 2010 Författare Postad 22 oktober 2010 okej, då ska jag absolut gå att prata med kommunen innan vi spelar in :) Förresten, är de någon som vet något sådant ställe i Norra stockholm? Sådan plats som första klippet i trailern för "The Great Dying" är precis vad jag letar efter! Vore super om någon visste om något. Jag bor i utkanten av Stockholm på norra sidan så i stockholmsområdet vore perfekt :) 0 Citera
High1ander Postad 25 oktober 2010 Postad 25 oktober 2010 Ibland ar gerilla filmande kul, ibland sa kanske: 2st civil snutar dyker upp nar man gar igenom den stangda grinden och fragar vad man gor, men sen later de en gora "trespass". Man filmar i ett overgiven super market som man var tvungen att klattra in i ett fonster for att komma in, och av nagon orsak sa vill vissa filma med leksakspistoler, som gor att polisen som ar dar och kollar ringer in back up, sa det sen ar 6st poliser och en ond hund som vill bita en till strimlor for att sen ata en dyker upp, och man inte hinner filma fardigt riktigt allt man planerade... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.