Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Nu har jag sökt runt så mycket jag kan och hittar ingenting så då är det lika bra att fråga.

Finns det ingen HD-kamera som klarar av lite högre fps än en standard, alltså mer än 60fps, och inte kostar en förmögenhet? Det verkar som att det antingen finns de som klarar 60fps eller riktiga high-speed kameror som klarar över 1000fps i HD, det verkar inte finnas något mellanting.

Jag är ute efter en kamera som klarar åt minstone 100fps i full-HD (1080), gärna en semi-pro eller någonting i 30 000kr klassen. Jag skulle vilja ha en som spelar in på höghastighets minneskort, men kan nöja mig med band om det inte finns. Det viktigaste är att den klarar HD i högre hastighet.

Jag gör extremsportfilmer och det är precis vad jag tänkt använda den till, jag skulle vilja kunna dra ner hastigheten ganska mycket (1/8) utan att det ska bli hackigt eller suddigt. Jag vet om att det finns program som man kan göra extra bilder i, men det blir aldrig samma kvalité som "riktiga" bilder.

Har någon några förslag? Om det inte finns någon man har råd att köpa ny kan jag alltid titta på en begagnad.

Postad

Casio EX-FH100 kan spela in i följande hastigheter och upplösningar: 224 x 64 (1000 fps), 224 x 168 (420 fps), 448 x 336 (240 fps), 640 x 480 (120 fps), 448 x 336 (30-240 fps), 640 x 480 (30-120 fps). Tänk på att det kräver mer ljus också. Med en "vanlig" HD-kamera så är det bästa du kan göra att spela in i 720p60 med kort slutartid och sedan använda någon programvara som Twixtor för att få till en ytterligare slowmotion.

• 10 månader senare...
Postad

Bumpar denna tråden.

Har tittat närmare på Casio EX-FH100 men alla systemkameror som man kan filma höghastighets-filmer med verkar tappa så mycket i filmkvalité. När jag testat så verkar ändå hjälmkameran vi använder, GoPro Hero HD, ge bättre bild (60 fps i 720p). Hittar fortfarande ingen "vanlig" filmkamera som filmar HD-kvalité i high-speed.

Det måste väl ändå finnas nu? 120fps i 1080p skulle vara tillräckligt.

Postad
Bumpar denna tråden.

Har tittat närmare på Casio EX-FH100 men alla systemkameror som man kan filma höghastighets-filmer med verkar tappa så mycket i filmkvalité. När jag testat så verkar ändå hjälmkameran vi använder, GoPro Hero HD, ge bättre bild (60 fps i 720p). Hittar fortfarande ingen "vanlig" filmkamera som filmar HD-kvalité i high-speed.

Det måste väl ändå finnas nu? 120fps i 1080p skulle vara tillräckligt.

Det är långt utanför standarden för AVCHD och dessutom skulle det nog bli väldigt dyrt i Full HD. Se bara på RED Scarlet som ska klara slowmotion i den hastigheten (dock inte med samtidig HDR), folk har nu väntat i tre år och om/när den kommer så blir den inte billig...

Postad

Det är flera orsaker till att "slow motion" är dyrt. Man måste ha ett chip, CCD eller CMOS, som man kan läsa av från 120 gånger per sekund, eller ett system som liknar det (där man kanske läser några pixlar 60 gånger per sekund och andra 60 gånger per sekund för att få 120 sammanlagt). Sen måste man ha en processor som arbetar igenom all den datan, är den RAW så är det lättare, men då måste den sparas snabbt på något medium, är den komprimerad så krävs mer av processorn.

Det kanske verkar lätt osv, men det finns en orsak till att just "slow motion" kameror kostar skjortan, det är inte bara "en sak som ska fixas".

Tänk bara på alla DSLRs för något år sen som bara klara av 5 min inspelning innan de blev överhettade, det var bara i vanlig hastighet...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...