El Turboroberto Posted January 2, 2005 Posted January 2, 2005 Går det att göra någorlunda snygga Specialeffekter i Vegas 5.0?? 0 Quote
Lasse_laser Posted January 2, 2005 Posted January 2, 2005 Vegas är väl mer ett redigeringsprogram än ett specialeffektsprogram? 0 Quote
El Turboroberto Posted January 2, 2005 Author Posted January 2, 2005 OKey... vad ska man ha för program om man vill göra effekter då? 0 Quote
orange Posted January 2, 2005 Posted January 2, 2005 Adobe After Effects är ett av de vanligaste som jag själv kan rekomendera varmt. Sen har apple kommit ut med ett som heter iMotion, ingen erfarenhet av det, men ska vara bra vad jag hört. Det finns också tex. AlamDV där man laddar ner effekterna från dess hemsida och använder färdiga. Man kan även skapa egna med "developer edition". 0 Quote
El Turboroberto Posted January 2, 2005 Author Posted January 2, 2005 allright!... men ska man klippa filmen i tex. Vegas då, och sedan lägga in den i Adobe after effects? eller klipper man hela filmen i AE?? 0 Quote
Mr.Man Posted January 2, 2005 Posted January 2, 2005 Man kan göra effekter i vegas också.. Det beror på vad du vill göra? Du kan tex chroma keya som är en användbar effekt, sen kan du animera masker med beziér points, mycket roligt att leka med! Sen finns det plugins som du kam morpha med (http://www.debugmode.com) Du kan även skapa eld och exprosioner i media generator om du är duktig! Inte i klass med dyrare program men ändå! 0 Quote
El Turboroberto Posted January 2, 2005 Author Posted January 2, 2005 Okey, tack så mycket!! fast jag vet inte vad alla ord betyder.. men det låter häftigt.. kan nån förklara?=) 0 Quote
Mr.Man Posted January 2, 2005 Posted January 2, 2005 Sorry för min otydlighet! Chroma keying är samma sak som blue/green screening Masker gör du för att få tex en explosion att hamna bakom ditt objekt i filmen. Morphing är att förvandla ett objekt till ett annat. Hoppas det hjälpte!/Ronnie 0 Quote
El Turboroberto Posted January 2, 2005 Author Posted January 2, 2005 ja tack så mkt!!! nu blir det intressant att testa!!! 0 Quote
Recommended Posts