david- Postad 17 oktober 2010 Postad 17 oktober 2010 Jag skulle vilja veta om någon mer som jag har detta problem. När jag arbetar med mina klipp från min Canon 550d (filtypen är .MOV) så kan den tillslut bli skadad efter några effekter. Jag har märkt det främst när jag trackar mina klipp, både om jag kör trackmotion i AE men det blir även samma problem om jag gör det i Mocha. Bilden blir blå med en massa spruckna linjer i typ. Filen blir alltså skadad i programmet när jag arbetar med det. Vet inte om det blir så efter jag lagt på några effekter också, det enda jag märkt är att om jag använder tracking så blir det så. 0 Citera
Max_H Postad 17 oktober 2010 Postad 17 oktober 2010 CS4 eller 5? Om CS4, vilken version av QT? Mac eller PC? /M 0 Citera
david- Postad 18 oktober 2010 Författare Postad 18 oktober 2010 CS4 eller 5? Om CS4, vilken version av QT? Mac eller PC? /M CS5, PC. Vet inte riktigt vilken version av QT. Fick tips om att det möjligtvis kan vara filens codec som inte är AEvänlig, vad tror du om det? 0 Citera
LastonFilm Postad 18 oktober 2010 Postad 18 oktober 2010 CS5, PC. Vet inte riktigt vilken version av QT. Fick tips om att det möjligtvis kan vara filens codec som inte är AEvänlig, vad tror du om det? Den .mov-filen du får direkt från kameran är inte redigeringsvänlig. Du måste konvertera om den till något som är vänligare. T ex .AVI. (Räkna med stora filer, men redigeringen går så mycket lättare) Vill minnas att jag läste en tråd om detta här någonstans, men kommer inte riktigt på under vilket ämne. Men jag återvänder om jag hittar den. (Eftersom du använder AE så skulle Adobe Media Converter kanske vara ett alternativ, men det finns förstås andra) 0 Citera
Max_H Postad 18 oktober 2010 Postad 18 oktober 2010 AE5 gör dekodningen själv, utan hjälp av Quicktime (skillnad mot CS4). Har själv inte bumpat in i några problem, men som LastonFilm säger kan en konvertering till ngt annat vara på sin plats. Om inte annat för att det går smidigare i AE (AE har aldrig gillat Long-GOP filer). Själv skulle jag köra Quicktime animation om det inte är massa stora filer som tar enorm plats. Om du faktiskt renderar den färdiga filen, blir det fel då också? Blir det samma fel i Premiere Pro CS5 (om du har det installerat)? Har du ett workflow i AE som kan återskapa problemet till 100% är jag intresserad av en 1-2-3 instruktion. //Max 0 Citera
david- Postad 18 oktober 2010 Författare Postad 18 oktober 2010 Såhär är läget. När jag fixat klart scenen i AE med formatet .MOV så när jag sedan använder Encoder för att exportera slutresultatet till h.264 så exporteras typ halva sen gör den iinte mer utan lägger av. Sånär jag ser på filmen så slutar den bara efter halva. Och i AE så säger den hela tiden att den hade problem att Render frame from file (någon av de action essentials filerna jag använt). Men de filerna är ju .MOV? Dom borde ju fungera liksom... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.