Gå till innehåll

Chroma key i premiere..?


Velle

Recommended Posts

Jag har Adobe premiere och undrar om någon skulle kunna förklara grundligt hur man gör för att använda chroma-key i det programmet. Vilket meny går man in på, vilket verktyg använder man sig av?

 

Jag vet hur jag ska filma men undrar hur jag ska få ihop det i programmet.

 

/ velle..

Länk till kommentar
Share on other sites

För det första är det inget vidare att chroma keya i Adobe Premiere överhuvudtaget, men det är upp till dig.

 

Jag chansar på att du har Premiere Pro.

 

Då börjar vi

Du börjar med att ta fram ditt "Effects" -fönster. Om du inte har det framme, ta fram det genom att gå i på Window >> Effects.

 

Sedan trycker du på pilen vid rubriken "Video Effects" för att få fram alla ideoeffekter. Tryck sen på pilen vid rubriken "keying" för att få fram "keying" -effekterna.

 

Du kan nu välja mellan olika "keying" -effekter. Antingen väljer du "Blue Screen Key" om du har använt en bluescreen, men jag föreslår att du väljer "Chroma Key" för då får du välja vilken färg du har. Gör gärna detta även fast du har en bluescreen för du kanske inte har just den blåa färg som den effekten är inställd på. Dra effekten till ditt klipp på din "timeline".

 

För att sen ändra inställningarna på effekten tar du fram fönstret "Effects Controls" (Window >> Effects Controls). Där kan du använda en "eyedropper" som finns precis vid den lilla box som visar vald färg. Tryck på den och håll in musen och sätt den över den färg du vill "keya" bort. Sedan finns det några andra inställningar där som du kan leka med :)

 

Det var det, fråga gärna om du inte förstod något...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 10 månader senare...

..jag har precis börjat utforska adobe premiere pro (engelsk vers.) och jag vill exprementera lite med blue screen men jag vet inte var jag ska börja =(

skicka svar till min email, suburban_rock@hotmail.com. allt ni vet :)..jag har hört att många använder AE men de e dyrt (vad jag har hört) men är PINNACLE STUDIO 10 PLUS något bra?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu är inte Premiere Pro ett så jättebra verktyg för keying men om du har tillgång till det ska du absolut inte byta till Pinnacle. After Effects och Pinnacle Studio är inte samma slags program fast det vet du nog.

Med Pinnacle klipper du och med After Effects kan du göra diverse effekter och sånt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Anhool]Nu är inte Premiere Pro ett så jättebra verktyg för keying men om du har tillgång till det ska du absolut inte byta till Pinnacle. After Effects och Pinnacle Studio är inte samma slags program fast det vet du nog.

Med Pinnacle klipper du och med After Effects kan du göra diverse effekter och sånt.[/citat]

 

 

mm, det visste jag, men nu e jag rätt ny i detta så jag nöjer mig med premiere pro sålänge :), men behöver fortfarande hjälp med keying i PPRO

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...