Anthony Postad 5 oktober 2010 Postad 5 oktober 2010 Hej! Jag skulle gärna vilja få förklarat ordentligt vad som egentligen händer när man ändrar slutartiden vid filmning med dslr kamera. Samma princip som vid foto? Tex. om jag filmar i 720/60fps och har slutaren på 1/50 så blir bilden inte lika skarp, mer motionblur. Och när jag har slutaren på 1/300 så blir bilden väldigt skarp, stämmer det? Exempel: / Anthony 0 Citera
StenR Postad 5 oktober 2010 Postad 5 oktober 2010 Hej! Jag skulle gärna vilja få förklarat ordentligt vad som egentligen händer när man ändrar slutartiden vid filmning med dslr kamera. Samma princip som vid foto? Tex. om jag filmar i 720/60fps och har slutaren på 1/50 så blir bilden inte lika skarp, mer motionblur. Och när jag har slutaren på 1/300 så blir bilden väldigt skarp, stämmer det? Exempel: / Anthony Rätt. Tumregeln är att ha slutaren på dubbla fps, dvs 25fps -> 1/50, 50fps -> 1/100. 0 Citera
Anthony Postad 5 oktober 2010 Författare Postad 5 oktober 2010 Rätt. Tumregeln är att ha slutaren på dubbla fps, dvs 25fps -> 1/50, 50fps -> 1/100. Tackar, tänkte nästan det! Finns det någon gräns där man "förstör" (att det blir för skarpt eller något) filmen, eller kan man ha hur kort slutartid som helst så länge ljuset tillåter? tex 1/2000. / Anthony 0 Citera
Kimster Postad 5 oktober 2010 Postad 5 oktober 2010 Du kan ha väldigt kort slutartid. Tänk på att du tappar ljus och att rörelser blir hackigt. 0 Citera
StenR Postad 5 oktober 2010 Postad 5 oktober 2010 Tackar, tänkte nästan det! Finns det någon gräns där man "förstör" (att det blir för skarpt eller något) filmen, eller kan man ha hur kort slutartid som helst så länge ljuset tillåter? tex 1/2000. / Anthony Att ha för lång slutartid kan förstöra, har du för kort så får du bara ryckigare (men mindre suddig) bild. Det kan ju vara berättigat om du filmar snabba rörelser i bild men annars så ser det bara "video" eller hackigt ut. För att kunna sätta slutaren på 1/50 eller 1/100 när det är väldigt ljust ute och samtidigt ha en stor bländaröppning för att få ett snyggt skärpedjup så rekommenderar jag att skaffa ett ND-filter. 0 Citera
Anthony Postad 5 oktober 2010 Författare Postad 5 oktober 2010 Att ha för lång slutartid kan förstöra, har du för kort så får du bara ryckigare (men mindre suddig) bild. Det kan ju vara berättigat om du filmar snabba rörelser i bild men annars så ser det bara "video" eller hackigt ut. För att kunna sätta slutaren på 1/50 eller 1/100 när det är väldigt ljust ute och samtidigt ha en stor bländaröppning för att få ett snyggt skärpedjup så rekommenderar jag att skaffa ett ND-filter. Om jag har kort slutartid tex. 1/500 kommer det att påverka något när jag använder time warp i AE? Tex. göra att mitt slowmotion klipp blir mycket mer skarpare än när kanske bara hade haft 1/50. För mig känns det rätt att jag borde ha kortare slutartid (tex 1/500) för att få den effekten snyggare än med en längre slutartid, tex; 1/50. Eller har jag fel? Exempelvideo: - här använder han twixtor, men time warp verkar ha liknande funktion. vilken ändå inte är relevant i min fråga. 0 Citera
Max_H Postad 5 oktober 2010 Postad 5 oktober 2010 Se min kommentar i din andra tråd. Men de flesta Pixel Motion Slow mo pluggar funkar bättre med media som är filmat med snabba slutartider. //Max 0 Citera
Kvitung Postad 6 maj 2012 Postad 6 maj 2012 Jag har en fråga, angående slutartid, om kameran bara har två lägen 24fps eller 25 fps ( 5d II ) , och jag använder 1/50 slutartid, och jag vill joxa med twixtor. drar jag upp slutartiden till tex 1/1000 blir det bättre.. jag menar det är fortfarande 25fps kan någon kasta lite ljus över detta tack 0 Citera
Tolin Postad 6 maj 2012 Postad 6 maj 2012 Jag har en fråga, angående slutartid, om kameran bara har två lägen 24fps eller 25 fps ( 5d II ) , och jag använder 1/50 slutartid, och jag vill joxa med twixtor. drar jag upp slutartiden till tex 1/1000 blir det bättre.. jag menar det är fortfarande 25fps kan någon kasta lite ljus över detta tack Slutartid är lite tvådelad - Dels är framerate x2 standard, och producerar en rörelseoskärpa som överensstämmer med det vi ser i majoriteten av filmen idag. Dels är 1/50 och 1/60 standard för att det funkar med artificiell belysning. Filmar du i högre shutter speed och riktar kameran mot en lampa får du ett flickrande i bilden då slutaren öppnas och stängs i otakt med ljuset. Högre slutartid ger däremot skarpare i bild, och det är här som Twixtor gör bra ifrån sig -- För motionblur funkar inge vidare med fake slow-motion. 0 Citera
Kvitung Postad 7 maj 2012 Postad 7 maj 2012 Så jag kan få ett bättre resultat med högre ( snabbare ) slutartid när jag vill göra slow motion i Twixtor? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.