Gå till innehåll

Slutartid vid filmning med 7D/5d Mark II


Anthony

Recommended Posts

Hej!

 

Jag skulle gärna vilja få förklarat ordentligt vad som egentligen händer när man ändrar slutartiden vid filmning med dslr kamera. Samma princip som vid foto?

 

Tex. om jag filmar i 720/60fps och har slutaren på 1/50 så blir bilden inte lika skarp, mer motionblur. Och när jag har slutaren på 1/300 så blir bilden väldigt skarp, stämmer det?

 

Exempel:

 

/ Anthony

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Jag skulle gärna vilja få förklarat ordentligt vad som egentligen händer när man ändrar slutartiden vid filmning med dslr kamera. Samma princip som vid foto?

 

Tex. om jag filmar i 720/60fps och har slutaren på 1/50 så blir bilden inte lika skarp, mer motionblur. Och när jag har slutaren på 1/300 så blir bilden väldigt skarp, stämmer det?

 

Exempel:

 

/ Anthony

 

Rätt. Tumregeln är att ha slutaren på dubbla fps, dvs 25fps -> 1/50, 50fps -> 1/100.

Länk till kommentar
Share on other sites

Rätt. Tumregeln är att ha slutaren på dubbla fps, dvs 25fps -> 1/50, 50fps -> 1/100.

 

Tackar, tänkte nästan det! Finns det någon gräns där man "förstör" (att det blir för skarpt eller något) filmen, eller kan man ha hur kort slutartid som helst så länge ljuset tillåter? tex 1/2000.

 

/ Anthony

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar, tänkte nästan det! Finns det någon gräns där man "förstör" (att det blir för skarpt eller något) filmen, eller kan man ha hur kort slutartid som helst så länge ljuset tillåter? tex 1/2000.

 

/ Anthony

 

Att ha för lång slutartid kan förstöra, har du för kort så får du bara ryckigare (men mindre suddig) bild. Det kan ju vara berättigat om du filmar snabba rörelser i bild men annars så ser det bara "video" eller hackigt ut. För att kunna sätta slutaren på 1/50 eller 1/100 när det är väldigt ljust ute och samtidigt ha en stor bländaröppning för att få ett snyggt skärpedjup så rekommenderar jag att skaffa ett ND-filter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att ha för lång slutartid kan förstöra, har du för kort så får du bara ryckigare (men mindre suddig) bild. Det kan ju vara berättigat om du filmar snabba rörelser i bild men annars så ser det bara "video" eller hackigt ut. För att kunna sätta slutaren på 1/50 eller 1/100 när det är väldigt ljust ute och samtidigt ha en stor bländaröppning för att få ett snyggt skärpedjup så rekommenderar jag att skaffa ett ND-filter.

 

Om jag har kort slutartid tex. 1/500 kommer det att påverka något när jag använder time warp i AE? Tex. göra att mitt slowmotion klipp blir mycket mer skarpare än när kanske bara hade haft 1/50. För mig känns det rätt att jag borde ha kortare slutartid (tex 1/500) för att få den effekten snyggare än med en längre slutartid, tex; 1/50. Eller har jag fel?

 

Exempelvideo:

- här använder han twixtor, men time warp verkar ha liknande funktion. vilken ändå inte är relevant i min fråga.
Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Jag har en fråga, angående slutartid, om kameran bara har två lägen 24fps eller 25 fps ( 5d II ) , och jag använder 1/50 slutartid, och jag vill joxa med twixtor. drar jag upp slutartiden till tex 1/1000 blir det bättre.. jag menar det är fortfarande 25fps

 

kan någon kasta lite ljus över detta tack

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en fråga, angående slutartid, om kameran bara har två lägen 24fps eller 25 fps ( 5d II ) , och jag använder 1/50 slutartid, och jag vill joxa med twixtor. drar jag upp slutartiden till tex 1/1000 blir det bättre.. jag menar det är fortfarande 25fps

 

kan någon kasta lite ljus över detta tack

 

Slutartid är lite tvådelad - Dels är framerate x2 standard, och producerar en rörelseoskärpa som överensstämmer med det vi ser i majoriteten av filmen idag. Dels är 1/50 och 1/60 standard för att det funkar med artificiell belysning. Filmar du i högre shutter speed och riktar kameran mot en lampa får du ett flickrande i bilden då slutaren öppnas och stängs i otakt med ljuset.

 

Högre slutartid ger däremot skarpare i bild, och det är här som Twixtor gör bra ifrån sig -- För motionblur funkar inge vidare med fake slow-motion.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...