holgersson123 Postad 27 september 2010 Postad 27 september 2010 Hej! Jag försöker skriva ett filmmanus om Jack The Ripper. Men jag får inte riktigt till det finns här någon som är intresserad av det ämnet, som skulle vilja hjälpa mig? Måste också tillägga att det inte beror på att jag har dåliga kunskaper om ämnet. Dock har jag lagt energi på fallet och inte så mycket runtom. 0 Citera
daarco Postad 17 oktober 2010 Postad 17 oktober 2010 Ska det handla om Jack The Ripper(s) personligen, eller om andra människor? 0 Citera
holgersson123 Postad 17 oktober 2010 Författare Postad 17 oktober 2010 Jag ska försöka skriva en version som är så trogen verkligheten det går. 0 Citera
jbergman Postad 20 oktober 2010 Postad 20 oktober 2010 Jag har sett dina andra trådar om ämnet, och jag förstår att du är intresserad av fallet, men ingenstans har jag sett en dramatisk infallsvinkel. Jack Uppskäraren är i sig ingen historia. Morden i Whitechapel är bara ett händelseförlopp, som det ju brukar vara i verkligheten, och det blir det ingen bra historia av. Morden skulle däremot kunna användas till många olika historier. Vi skulle kunna ha en seriemördarthriller ur mördarens perspektiv, eller en seriemördarjakt utifrån polisernas perspektiv, eller en seriemördarjakt ur en journalists perspektiv, eller en helt annan historia där morden bara förekommer i bakgrunden. Inget är mer rätt än något annat. Vad du måste bestämma dig för är vilken historia du vill berätta, och att säga att det skall vara så verklighetstroget som möjligt är inte ett svar. Och fråga dig varför detta är den historia du vill berätta. Varför valde Alan Moore i From Hell att köra på frimurarspåret? Var det för att han trodde att det var sant? Eller var det helt enkelt så att han ansåg att det var den bästa historien och att den dessutom lät honom ge sin syn på samhället och klasskillnader? Och om man skriver om en jakt på en seriemördare så är det ganska givet att mördaren avslöjas vid någon tidpunkt, och oavsett vad du väljer kommer det att finnas en massa ripperologer som är skeptiska till dina slutsatser. Men du måste göra ett ställningstagande. Samma sak gäller förstås om man skriver om mordet på JFK eller Palme. Varför inte skriva en historia där mördaren är en utomjording? Så var det i Star Trek... Fråga dig sedan vem huvudpersonen är. Din historia är din huvudpersons. Dessa är bara en del grundläggande funderingar som du måste gå igenom, annars är det givet att du kommer att köra fast. Lycka till! /Jakob 0 Citera
holgersson123 Postad 20 oktober 2010 Författare Postad 20 oktober 2010 Väldigt bra svar! Jag har självklart mycket att fundera över. Och därför har jag lagt detta manuset på hyllan, och fokuserar nu på ett helt annat. Jag tänkte berätta historien om Jack som man tror att det hände, tänker berätta den ut ifrån polisens perspektiv. Publiken ska få se vem Jack är men inte polisen. 0 Citera
daarco Postad 21 oktober 2010 Postad 21 oktober 2010 Det var lite det jag också undrade över. Men varför inte göra en liten "dokumentär" om ämnet till att börja med. Då kanske du även hittar vinkeln på hur du vill berätta historien till en själva filmen! Du kan till och med "plantera lite frön" till filmen i "dokumentären". 0 Citera
holgersson123 Postad 21 oktober 2010 Författare Postad 21 oktober 2010 Hur menar du nu? Filmen är tänkt som en dramadokumentär, eller ja det kommer den ju bli lite om den bygger på en verklig händelse. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.