OP5 Postad 27 september 2010 Postad 27 september 2010 Har en master i Prores422(1920*1080). Vill ha en BD, en MKVfil HD, en DVD. Har hitintills använt Premiere CS3, Encoder och RER HD video encoder. Encoder CS4 till BLURAY - MPG2 Eftersom RER inte vill ta Prores422 filen direkt så har jag först exporterat en QT fil (1920*1080) H.264 codec från Premier. Sen tatt QT fil (1920*1080) H.264 codec in i RER och exporterat MKV (full HD) MPG2 PAL 16:9 (anamorfisk) till Encore CS3 till DVD Problemet är 1. Att jag tycker samtliga filer format blir ljusare än mastern. Varför? 2. Blir så många filer. Finns den nån smidiare väg att nå fram till resultatet. 3. Har inte Final Cut studio att jämnföra med. Tror ni det hade blivit bättre resultat? 0 Citera
Max_H Postad 27 september 2010 Postad 27 september 2010 Blaskiga h.264-filer är ett evigt problem beroende på vilka versioner av de olika mjukvarorna man har. Olika versioner av MacOSX/QuickTime/FCP/PPro/Media Encoder använder olika flaggor för gammat. Varför inte välja en annan encoder som tar ProRes? //Max 0 Citera
OP5 Postad 27 september 2010 Författare Postad 27 september 2010 Blaskiga h.264-filer är ett evigt problem beroende på vilka versioner av de olika mjukvarorna man har. Olika versioner av MacOSX/QuickTime/FCP/PPro/Media Encoder använder olika flaggor för gammat. Varför inte välja en annan encoder som tar ProRes? //Max tackar för svar jepp. något förslag på encoder. vill ju även ha en mkv fil 0 Citera
video_sync Postad 3 oktober 2010 Postad 3 oktober 2010 Blaskiga h.264-filer är ett evigt problem beroende på vilka versioner av de olika mjukvarorna man har. Olika versioner av MacOSX/QuickTime/FCP/PPro/Media Encoder använder olika flaggor för gammat. //Max Många fall av fel gamma korrigering härstammar i hårdvaruacceleration i samband med Core Video och / eller DirectShow . Korrekt som Max nästan benämner är att olika encoders embeddar olika värden för outputen av gammat, då MPEG-4 Part 2 samt MPEG-4 Part 10 tillåter direkt inbakning av gammavärde som "metaflaga" (mycket likt MPEG-2 Part 2, där "layers" i strömmen definierar parametrar för videoströmmen, inkl. gamma värde). Mycket snack i början av eran på H.264 encoders ledde till slutsatser som buggar (bland annat QT's H.264 encoder ansågs ha detta ökade gamma värdet som en bugg), andra ansåg inställningsfel, dåligt stöd av importformat, omvandlingar mellan linjära eller icke linjära gamma källor etc etc. Det viktigaste att veta är att det finns flera vägar att kringgå det ökade output värdet av gammat, då fortfarande än idag de största H.264 - MPEG-4 Part 10 mjukvaru encoders på marknaden "lider" av samma problem. De flesta kompenserar detta i videoströmmen innan encoding, genom att sänka gamma värdet med ett par (oftast förkalibrerade) steg. Vissa encoders har till och med färdiga "compensation filters" för gamma output, som även användaren kan finjustera om så önskas. 0 Citera
ronnylov Postad 8 oktober 2010 Postad 8 oktober 2010 HD-format änvänder normalt colormatix PC.709 medan SD normalt använder PC.601. Denna skillnad kan upplevas som en ändring av luminansen när man skalar ner till DVD. Hur ser det ut om du spelar upp det i BD-spelare på en TV jämfört med DVD? Spelaren borde kompensera för färgmatrisflaggan men det kanske inte syns vid uppspelning i datorn. Historiskt är DVD anpassat för bildrörs-TV och HD-formaten för plattskärmar och de har ju olika egenskaper. 0 Citera
video_sync Postad 8 oktober 2010 Postad 8 oktober 2010 HD-format änvänder normalt colormatix PC.709 medan SD normalt använder PC.601. Denna skillnad kan upplevas som en ändring av luminansen när man skalar ner till DVD. Hur ser det ut om du spelar upp det i BD-spelare på en TV jämfört med DVD? Spelaren borde kompensera för färgmatrisflaggan men det kanske inte syns vid uppspelning i datorn. Historiskt är DVD anpassat för bildrörs-TV och HD-formaten för plattskärmar och de har ju olika egenskaper. Har aldrig stött på att REC.709 -> BT.601 konv. har påverkat luma nivån så pass avsevärt att det upplevs som kraftigt. Att detta syns på histogram är definitivt, men i praktiken, nej. Låt oss exempelvis säga att en ISO/IEC 13818-2 encoder matas med 720p 14496-10 ström (REC 709), för re-encoding och nedsampling till 576p. De flesta, om inte samtliga encoders tar direkt respekt till 709 matrisen och sköter omvandlingen av rekommendationen till 601 för 576p INNAN komprimering av video data sker, dvs innan blockindelning, DCT omvandling, kvantisering, huffman kodning samt RLE av konsekutiv nulldata sker. Varje kompatibel 13818-2 encoder är sedan ansvarig för att leta efter 601 flaggan i SL (Sekvens lagret "Sequence Layer") i bitströmmen vid påbörjad avkodning. Speciellt inom hårdvaru dekodrar, dvs. BR / DVD spelare, är det av ytterst viktighet att spelaren tolkar flaggan korrekt, vilket sammanfattat oftast leder till en korrekt och optimal visning. Samtliga typ-godkända BR spelare eller DVD spelare med hårdvaru uppsampling bör också enligt standard ha integrerat stöd för kross-konvertering mellan 601 - 709. 0 Citera
ronnylov Postad 22 oktober 2010 Postad 22 oktober 2010 Men det är inte säkert att datorns codec tar hänsyn till detta och man kan då uppleva skillnad när man spelar upp videoklippen i datorn. Om det har gjorts på rätt sätt så bör man alltså inte uppleva denna skillnad om man jämför DVD och Bluray på en spelare kopplad till TV-apparat. Därför min undring om man verkligen upplevde någon skillnad på slutresultatet när man spelade upp det på en "typgodkänd spelare"? En dator är ofta en aning oförutsägbar då man kan råka ha vilka udda codecs som helst installerade. Så skillnaden kanske endast upplevs vid uppspelning i datorn. Men jag har kanske missförstått frågan för jag ser nu att trådskaparen faktiskt skrev att det blev en skillnad på samtliga format. Fick för mig han såg skillnad mellan HD och SD. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.